[1] . آگاهى نداشتن مؤمنان مدينه از مؤمنان مكه بدان جهت بوده است
كه مؤمنان مكه در آن محيط قادر به ابراز ايمان نبوده و از روى ترس ايمان خود را
پنهان مىكردهاند. (التفسير المنير، ج 26، ص 195)
[2] . از آيه شريفه چنين استفاده مىشود كه زن در وقت احتياج به
مخاصمه با غير خود قدرت جدال و اقامه حجت ندارد [فرض مذكور براساس مفهوم آيه شريفه
است]. (مجمع البيان، ج 9- 10، ص 67؛ التفسير المنير، ج 25، ص 132؛ تفسير جلالين،
ج 1، ص 493؛ الكشاف، ج 4، ص 243)
[3] . مطابق روايتى از امام رضا و امام صادق عليهما السلام.
(البرهان، ج 2، ص 34، ح 2- 6؛ تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 451، ح 96)
[4] . از امام صادق عليه السلام روايت شده كه مرد در برابر كشتن زن
به قتل نمىرسد، مگر اينكه نصف ديه مرد به اهلش پرداخت شود. (جوامع الجامع، ج 1، ص
100؛ تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 157، ح 514)