responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 25  صفحه : 420

218. افزايش تعداد مترفان و ثروتمندان فاسق و تبهكار در جامعه، از عوامل هلاكت و نابودى آن جامعه، بر اساس سنّتهاى خداوند:

وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفِيها فَفَسَقُوا فِيها ...

اسراء (17) 16

واپس‌گرايى مترفان---) همين مدخل، رذايل مترفان، ارتجاع و تعصّب‌

هلاكت مترفان---) همين مدخل، عذاب مترفان‌

يأس مترفان‌

219. يأس مترفان هنگام مواجه شدن با مشكلات:

وَ إِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِها وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ إِذا هُمْ يَقْنَطُونَ.

روم (30) 36

220. يأس مترفان هنگام نزول عذاب بر آنان:

فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ‌ «1».

انعام (6) 44

نيز---) اشراف، اصحاب شمال، رفاه، مال، نعمت‌

متشابه‌

متشابه از قرآن، مواردى است كه تفسير آن مشكل باشد، به جهت مشابهت آن با غير آن، از جهت لفظ يا از جهت معنا، «2» و يا مواردى است كه علم به آن مختص‌ خداوند است و يا آنچه كه معناى آن معلوم نباشد و يا وجوه معنايى مختلفى را برتابد و يا مواردى از آيات كه به طور مستقلّ معناى آن فهميده نمى‌شود و با ارجاع آن به آيات ديگر دانسته مى‌شود. «3» برخى‌ گفته‌اند: متشابه، آن است كه به سبب مشتبه بودن آن، از ظاهر لفظ نتوان به مراد آن پى برد. «4» مقصود از متشابه‌ در اين مدخل، اصطلاح علوم قرآنى است و معانى لفظى آن در جايگاه خود مطرح مى‌شود. در اين مدخل از واژه‌ «متشابه» استفاده شده است.

آيات متشابه‌

1. قرآن، مشتمل بر آيات متشابه:

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ‌ ... وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ‌ ...

آل‌عمران (3) 7

2. آيات متشابه نازل شده از سوى خداوند، همانند آيات محكم:

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ‌ «5».

آل‌عمران (3) 7


(1) . معناى «مبلسون» يأس و نااميدى است. (الكشاف ج 2، ص 23؛ التبيان، ج 4، ص 137)

(2) . مفردات، ص 443، «شبه»

(3) . الاتقان فى علوم القرآن، ج 2، ص 3-/ 4

(4) . مجمع‌البيان، ج 1-/ 2، ص 700

(5) . «كلّ من عند ربّنا» گوياى آن است كه هر يك ازمتشابهات و محكمات از نزد خداوند بوده، مخالفتى بين آنان نيست. (روح‌المعانى، ج 3، جزء 3، ص 135)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 25  صفحه : 420
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست