فَذَكِّرْ فَما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِكاهِنٍ وَ لا
مَجْنُونٍ.
طور (52) 29
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ وَ لا بِقَوْلِ كاهِنٍ
قَلِيلًا ما تَذَكَّرُونَ[6].
حاقّه (69) 40 و 42
كهولت---) پيرى
كيفر
كيفر به معناى جزاى عمل و كار بد[7] و مجازات قانونى است[8] و در اصطلاح علم حقوق، عقوبت و مجازات بزهكاران را گويند.[9] در اين مدخل از مشتقّات «جزا»،
«صَلب»، «نَفى»،
«سِجن»، «قتل»،
«عقاب» و بعضى كلمات و جملات ديگر استفاده شده است. گفتنى است كه اين
مدخل درباره كيفرهاى خاصّ بوده، مباحث گسترده كيفرها و عقوبتهاى الهى در مدخل
جهنّم و عذاب گردآورى شده است.
انواع كيفر
1. آوارهسازى---) همين مدخل، موجبات كيفر، دشمنى با خدا
2. اسارت---) همين مدخل، موجبات كيفر، اذيّت وسرقت
[1] . بعيد نيست مقصود از استعاذه به جنّ كمك گرفتن از آنها در امر
كهانت باشد. (الميزان، ج 20، ص 42)
[2] . زراره مىگويد: از امام باقر عليه السلام درباره قول خدا
«انّه كان رجال من الإنس يعوذون برجال من الجنّ فزادوهم رهقاً» سؤال كردم كه آن
حضرت فرمود: شخصى است كه به سوى كاهنى همدم با شيطان و تحت تأثير القائات او
مىرود و به او مىگويد: به شيطان خود بگو كه فلانى به تو پناهنده شده است. (تفسير
قمى، 2، ص 389؛ تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 436، ح 23)
[3] . قبل از بعثت پيامبر صلى الله عليه و آله، شياطين، اخبار
آسمانى را شنودمىكردند و به كاهنان زمينى انتقال مىدادند. (مجمعالبيان، ج 5-/
6، ص 510)
[4] . مقصود از «افّاك اثيم» كاهنان مىباشند. (فتحالقدير، ج 4، ص
120)
[5] . ممكن است كه مراد از «الطاغوت» كهانت باشد. (روحالمعانى، ج
4، جزء 5، ص 83)
[6] . مصونيّت پيامبر صلى الله عليه و آله از كهانت و امتنان خدا
در اين راستا، گوياى اين است كه كهانت، امرى نكوهيده و كاهن به دور از رحمت الهى
است.
[7] . لغتنامه، ج 11، ص 16610؛ فرهنگ بزرگ سخن، ج 6، ص 6047،
«كيفر».