51. كمين كردن هدهد، پس از افكندن نامه سليمان عليه السلام به دربار
حكومت سبأ، براى شنود سخنان آنان:
... لِيَ لا أَرَى الْهُدْهُدَ
.... وَ جِئْتُكَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقِينٍ اذْهَبْ بِكِتابِي
هذا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ ما ذا يَرْجِعُونَ.
نمل (27) 20 و 22 و 28
كناز بن حصين---) ابومرثد
كنانة بن الربيع (ابن ابىالحقيق)
كنانة بن ابىالربيع از احبار و سران يهود بنىنضير و از دشمنان
كينهتوز پيامبر و مسلمانان و شوهر صفيه، دختر حُيَىّ بن اخطب بود. كنانه در غزوه
خيبر به قتل رسيد و پيامبر صلى الله عليه و آله با همسرش ازدواج كرد.[3] مفسّران مقصود از «سفهاء» در آيه
142 بقره (2) را شمارى از احبار يهود از جمله كنانه دانستهاند كه نسبت به تغيير
[1] . «رصد» جمع «راصد» به معناى حافظ است و مقصود از آن رصد
ملائكه براى حفاظت از وحى است. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 562-/ 563؛ روحالمعانى،
ج 16، جزء 29، ص 166)
[2] . بنا بر احتمالى، دوزخ، كمينگاهى است كه در آن جانگهبانان آتش
در كمين طغيانگراناند تا آنها را گرفته، به درون آتش بيندازند. (مجمعالبيان، ج
9-/ 10، ص 642)
[3] . السّيرة النّبويّه، ابنهشام، ج 2، ص 514؛ ج 3، ص 336؛
اعلامالقرآن، شبسترى، ص 834-/ 835.