[1] . ممكن است مقصود از «فتح مبين» فتح مكّه باشد. (مجمعالبيان،
ج 9-/ 10، ص 166؛ الكشاف، ج 4، ص 331) گفتنى است برداشت مزبور را روايت امام رضا
عليه السلام تأييد مىكند كه پس از فتح مكّه، خداوند به پيامبرش فرمود: انّا فتحنا
لك فتحاً مبيناً. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 48، ح 8)
[2] . مقصود از فتح، فتح مكه است (الكشاف، ج 4، ص 810؛ الميزان، ج
20، ص 376) مأموريّت پيامبر صلى الله عليه و آله براى تسبيح، پس از تحقّق وعده فتح
مكّه از سوى خداوند، بيانگر مطلب ياد شده است. (الميزان، ج 20، ص 377)
[3] . گفته شده: آيه مذكور پس از فتح مكّه نازل شد، جهتاينكه
عثمان بن طلحه كليددار كعبه، از گشودن درب كعبه براى ورود رسول خدا صلى الله عليه
و آله امتناع ورزيد و على عليه السلام كليد را از او گرفته، درب كعبه را به روى
رسول خدا صلى الله عليه و آله گشود. پس از آن عبّاس، عموى حضرت تقاضا كرد كليد
كعبه را به وى تحويل دهند كه آيه ياد شده نازل شد و رسول خدا صلى الله عليه و آله به
على عليه السلام فرمود: كليد را به عثمان برگرداند. (الكشاف، ج 1، ص 523)