عيّاش بن ابىربيعه از قريش، تيره بنىمخزوم و از مهاجران اوليّه به
حبشه بود. [1] برخى مفسّران، آيه 92 نساء (4) را
درباره وى دانستهاند كه از روى خطا مؤمنى را كه تصوّر مىنمود كافر است به قتل
رسانيد و آيه ضمن بيان ناسازگارى ايمان با قتل، حكم آن را تبيين نمود. [2] نيز آيه 53 زمر (39) را درباره وى
دانستهاند كه پس از اسلام بر اثر شكنجههاى مشركان، دين خود را رها كرد و با نزول
آيه، خداوند وى را به رحمت خود و آمرزش گناهانش ترغيب نمود.
[3]
عيبجويى
عيبجويى، تفحّص معايب ديگران، ايراد عيبها و خطاهاى ديگران،
نكتهگيرى و خردهگيرى را گويند. [4] در اين مدخل از مشتقّات «غمز»، «لَمَزَ»، «هَمز» و ...
استفاده شده است.
اهمّ عناوين: آثار عيبجويى، زمينههاى عيبجويى و عيبجويان.
آثار عيبجويى
1. ابتلا به استهزاى خدا
1. استهزاى الهى، پيامد عيبجويى منافقان از مؤمنان: