10) بىاثر بودن امكانات مادّى ابولهب در رهايى وى از نابودى:
تبّت يدا ابى لهب و تبّ* ما اغنى عنه ما له و ما كسب.
مسد (111) 1 و 2
همسر ابولهب
11) ابولهب، داراى همسرى نكوهششده از سوى خداوند:
تبّت يدا ابى لهب و تبّ* و امراته حمّالة الحطب.[2]
مسد (111) 1 و 4
نيز---) امّجميل
ابو مَرثَد غَنوى
ابومرثد غَنْوى، كَناز بن حُصين، از نخستين مهاجران به مدينه و از
بدريّون است. [3] گفته شده: در پى پرسش و كسب اجازه او
از پيامبر (ص) درباره ازدواج با زنان مشرك، آيه 221 بقره (2) نازل شد و او را از
اين كار بازداشت. [4]
ابومسعود ثقفى---) عروة بن مسعود ثقفى
ابومَعمَر فِهرى
ابومَعمَر فهرى، جميل بن معمر قُرشى، از زيركان عرب است. [5] با توجّه به هوش سرشار وى مردم
مىپنداشتند كه وى دو قلب دارد. برخى مفسّران، شأن نزول آيه 4 احزاب (33) را در
نفى اين پندار دانستهاند. [6]
ابومَيسَرة
ابوميسرة، سلامان از تيره بنى عبدالدّار و از دشمنان اسلام است. [7]
[1] جمله «تبّت يدا ابى لهب» انشايى و نفرين و جمله «تَبَّ»
اخبارى است. كلمه «يدا» كنايه از اعمال او است (مجمعالبيان، ذيل آيه) برداشت، از
جمله «و تبّ» استفاده مىشود كه از نابودى ابىلهب و وقوع آن خبر مىدهد.
[2] احتمال دارد تعبير «حمّالة الحطب» از همسر ابولهب كه از زنان
اشرافى مكّه بوده، براى نكوهش و تحقير او باشد. (الكشّاف، ذيل آيه)
[3] الطّبقات الكبرى، ج 3، ص 34 و 35؛ اسدالغابه، ج 4، ص 472.
[4] اسبابالنّزول واحدى، ص 65؛ روضالجنان، ج 3، ص 222؛
الدرّالمنثور، ج 1، ص 614.