وَ يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ ....
بقره (2) 102
[1] . شايد مقصود از لفظ «الناس» توده مردم است كه در آنهم مؤمن
است هم منافق بيماردل، اختلاطشان بدون تمايز بوده است و مقصود از «قوم كافرين»
قومى است كه در ميان اين جماعت مردم بدون اسم و رسماند كه منافقان باشند.
(الميزان، ج 6، ص 51)
[2] . در صورتى كه «لايضارّ كاتب» معلوم باشد و نه مجهول، به اين
معنا است كه نويسنده بدهى ضرر نزند. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 680؛ الكشّاف، ج 1،
ص 227)