[1] . «منكر»، مصدر (ميمى) و به معناى انكار است و مقصود، مشاهده
اثر انكار است كه عبوس و ترشرويى است. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص 151؛
معالمالتّنزيل، ج 3، ص 351)
[2] . چون ابرار در برابر كافرانى قرار دارند كه چهره آنان بر اثر
مشكلات قيامت عبوس و در هم كشيده است، مقصود از «نضرة» تابناكى چهره ابرار بر اثر
نعمتهاى الهى خواهد بود
[3] . به قرينه آيات بعد، كه سخن از صورت كافران وبدكاران است،
مقصود از افراد ياد شده مؤمنان و نيكاناند
[4] . «عبوس» به معناى در هم كشيدن چهره است. (مفردات، ص 544،
«عبس»؛ مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 490)
[5] . «تعرفهم بسيماهم» يعنى به حال آنان از روى چهرههاىشان پى
مىبرى. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 666؛ معالمالتّنزيل، ج 1، ص 377)