19. پرداخت زكات فطره، از عوامل رستگارى و از تعاليم صحف ابراهيم:
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى إِنَّ هذا لَفِي الصُّحُفِ
[1] . يك احتمال در آيه اين است كه مقصود از «تزكّى» تزكيهنفس و
خودسازى با انجام دادن اعمال صالح باشد. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 721؛ الكشّاف،
ج 4، ص 740)
[2] . نقل شده كه خزاعه، ستاره شعرى را پرستش مىكرده واين آيه
پاسخ به آنان است كه خداوند، خالق و مالك شعرى است؛ بنابراين چيز مملوك و مربوب
شايسته نيست كه معبود باشد. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 276)
[3] . برخى «من تزكّى» را به پاك شدن از شرك و روىآورىبه توحيد
تفسير كردهاند. (همان، ص 721؛ الكشّاف، ج 4، ص 740) گفتنى است كه مشاراليه «هذا»
آيه 14 تا 17 است. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 722)
[4] . يك احتمال در «من تزكّى» اين است كه مقصود، پرداخت زكات مال
باشد. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 721؛ الكشّاف، ج 4، ص 740)