[1] . وصف «الأولى» ممكن است اشاره به دوران آغازين نزول كتابهاى
آسمانى باشد
[2] . از استفهام توبيخى در «أم لمينبّأ» استفاده مىشود كه اصول
معارف صحف ابراهيم عليه السلام همانند تورات براى مردم عصر بعثت موضوعى شناخته شده
بوده است
[3] . در اينكه مخاطب «تؤثرون» چه كسانىاند اختلافىاست: برخى
مؤمنان و برخى اعمّ از كافران و مؤمنان دانستهاند. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص
722) برداشت با توجّه به احتمال دوم است
[4] . برخى مفسّران در تفسير «ألّاتزر وازرة ...» گفتهاند: خداوند
در صحف ابراهيم و موسى بيان كرده كه كسى را به سبب گناه ديگرى مؤاخذه نمىكند.
(التّبيان، ج 9، ص 435) آيات 38 تا آيه 54 عطف بر «أم لمينبأ بما فى صحف موسى و
ابراهيم ...» است؛ براى همين در تمام موارد، أَن (به فتح همزه) آمده است.
(التّبيان، ج 9، ص 439؛ اعرابالقرآن، درويش، ج 9، ص 366-/ 367)