شفاعت، انضمام و پيوستن به ديگرى براى يارى رساندن به وى و
درخواست [كمك]
از او است.
كاربرد آن بيشتر در مورد قرار گرفتن مقامى برتر و گرامىتر در كنار
شخصى پايينتر است و كه شفاعت در قيامت از همين قبيل است.[2] شفاعت گاهى تكوينى است كه بر هر سببى در عالم اسباب اطلاق مىشود
و گاهى تشريعى است كه به عالم ثواب و عقاب مربوط است و محلّ آن در آخرين موقف
قيامت است، در اينجا است كه شفاعتكننده تقاضاى مغفرت شفاعتشونده را مىكند تا
بدين وسيله وارد دوزخ نشود يا با شفاعت او بعضى از كسانى كه وارد دوزخ شدهاند
خارج شوند.[3] در اين مدخل از مشتقّات «شفع»،
«استغفار» و جملاتى كه بيانگر شفاعت يا نفى آن باشد، استفاده شده است.
[1] . اين آيه در سياق آياتى است كه بيانگر محاجّه ابراهيم عليه
السلام با قومش است و مخاطب، بتپرستان است، لذا تأكيدى بر سلب هرگونه تأثير بتها
بر سلامتى انسان است