«سهيل بن عمرو بن عبد شمس» از اشراف قريش و نماينده آنان براى
تنظيم صلحنامه حديبيّه با پيامبر صلى الله عليه و آله بود كه پس از فتح مكّه
مسلمان شد.[1] برخى مفسّران، مقصود از
«ائمّةالكفر» در آيه 12 توبه (9) را وى و چند تن از سران شرك دانستهاند كه خداوند
دستور كارزار با ايشان را داده است.[2] ذيل آيه 60 توبه (9) نيز وى از «مؤلّفة قلوبهم» دانسته شده كه
رسولخدا صلى الله عليه و آله از غنايم نبرد حنين سهمى براى آنان اختصاص داد.[3]
سياحت
سياحت به معناى سفر، سير، گردش بر روى زمين، از شهرى به شهرى رفتن،
جهانگردى[4] و گردش كردن در شهرها و كشورهاى
مختلف آمده است.[5] در اين مدخل، معناى سير در زمين،
توأم با مطالعه و تفكّر مورد نظر است و از واژههاى
«سير» و مشتقّات آن و «سيحوا» استفاده شده است.
آثار سياحت
1. بصيرت
1. سير و سياحت در زمين، عامل بصيرت و رهايى از كوردلى:
[6] . جمله «فسيروا فى الأرض فانظروا ...» در جواب دليل مشركان است
كه مىگفتند: «لو شاء اللّه ما عبدنا من دونه من شىء»؛ بدين معنا كه در زمين سير
كنيد و در فرجام مكذبان تأمّل كنيد تا برايتان روشن شود كه دعوت پيامبران تنها
براى انذار است، نه اجبار بر ترك عبادت بتها، و رسالت و دعوت پيامبر صلى الله عليه
و آله هم، آنگونه كه شما تصوّر مىكنيد نيست. (الميزان، ج 12، ص 245)
[7] . مراد از «مكذّبين»، انكاركنندگان معاد و ثواب و عقاباست.
(مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 842؛ منهجالصّادقين، ج 2، ص 344)