[1] . بنا بر اينكه جمله «إلّا ابتغاء»، استثناى منقطع باشد،
«ابتغاء رضوان اللّه» مفعولبه براى فعل «كتبناها» است زيرا در استثناى منقطع عامل
مستثنىمنه آن را شامل مىشود، در نتيجه معناى آيه اين است كه رهبانيّت را با هدف
رضايت خدا نوشتيم. (تفسير التحريروالتنوير، ج 13، جزء 27، ص 424)
[2] . از امام صادق عليه السلام درباره اين آيه روايت شده است: به
خدا سوگند! آنان براى احبار و رهبان نه نماز خواندند و نه روزه گرفتند، ولى علما و
رهبانان، حرام را حلال و حلال را حرام كردند و آنان پيروى نمودند. (المحاسن، برقى،
ج 1، ص 246، ح 245)