[1] . مراد از «استوى إلى السّماء» خلقت آسمانهاست در حالى كه
آنها به صورت مادّهاى بودند كه خداوند آن را «دخان» ناميد و آن مادّه اصلى
آسمانها بود كه خداوند به آن صورت آسمانى داد و از آن هفت آسمان آفريد. (الميزان،
ج 17، ص 365)
[2] . مقصود از «ظلّ» دود جهنّم است كه بنا بر احتمالى مراد از «ذى
ثلاث ...» احاطه دود جهنّم بر تكذيبگران روز جزاست. (الجوهرالثّمين، ج 6، ص 343)
[3] . مقصود از «لهم من فوقهم ظلل من النّار ...» احاطه بر اهل
جهنّم است. (الميزان، ج 17، ص 249)
[4] . «نحاس» به معناى دود بدون شعله آتش آمده است (لسانالعرب، ج
14، ص 71، «مادّه نحس») بر اساس روايتى از امام صادق عليه السلام آيه مربوط به
قيامت است. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 342)
[5] . در روايتى از امام على عليه السلام نقل شده است: اين دود
درآسمان قبل از برپايى قيامت آشكار مىشود. (تفسير نورالثقلين، ج 4، ص 626)