responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 13  صفحه : 297

بِالْمَعْرُوفِ‌ ... [1]

آل‌عمران (3) 104

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى‌ أَنْ‌ ... وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ‌ ... [2]

ممتحنه (60) 12

105. منافع حلال‌

436. منافع به دست آمده از كسب و تجارت حلال، خير و بهتر از مال به دست آمده از كم‌فروشى:

... وَ لا تَنْقُصُوا الْمِكْيالَ وَ الْمِيزانَ‌ ... بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ‌ ... [3]

هود (11) 84 و 86

437. خير بودن در منافع حلال و تجارتهاى عادلانه، از تعاليم شعيب عليه السلام به مردم خويش:

وَ يا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيالَ وَ الْمِيزانَ بِالْقِسْطِ ...

بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ‌ ... [4]

هود (11) 85 و 86

438. ايمان قوم شعيب، شرط فهميدن خير در منافع حلال و عادلانه از ديدگاه آن حضرت:

بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‌ ... [5]

هود (11) 86

106. مؤمنان‌

439. مؤمنان از مصاديق خير و بهترين انسانها در پيشگاه خداوند:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ.

بينه (98) 7

107. نان‌

440. نان، از مصاديق خير:

... فَقالَ رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ. [6]

قصص (28) 24

108. نبوّت‌

441. نبوّت و رسالت، داراى خير و ارزش بالاتر و غير قابل قياس با اندوخته‌هاى مادّى:

أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ‌ ... وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ. [7]

زخرف (43) 32

109. نجوا

442. نجوا و مذاكرات محرمانه به انگيزه اصلاح ميان مردم، از مصاديق خير و داراى ارزش:

لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ ... أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاسِ‌ ....

نساء (4) 114

443. نجوا و مذاكرات محرمانه، به انگيزه وادار كردن مردم به صدقه دادن، از مصاديق خير و داراى ارزش:

لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ ....

نساء (4) 114


[1] . مقصود از «معروف»، خير است. (الميزان، ج 3، ص 373)

[2] . عبداللّه بن سنان گويد: از امام صادق عليه السلام درباره سخن‌خداوند «و لايعصينك فى معروف» سؤال كردم. حضرت فرمود: معروف، آن چيزى است كه خدا بر آنان واجب فرموده، از قبيل نماز و زكات و همه آنچه از خوبيها كه امر كرده است. (تفسير قمى، ج 2، ص 364)

[3] . «بقيّة» به معناى ماندگار است، و مقصود [در اينجا] آن سودى است كه پس از پايان داد و ستد حاصل مى‌شود ... و خداوند آنچه را از راه فطرت راهنمايى كرده است بهتر از مالى است كه از كم‌فروشى به دست آيد. (الميزان، ج 10، ص 364)

[4] . سخن از مبادله و رعايت قسط در معاملات، مى‌تواند قرينه باشد بر اينكه مراد از «بقيت» [باقى مانده‌] سودهايى باشد كه از معاملات و مبادلات عادلانه براى فروشندگان باقى مى‌ماند

[5] . «ان كنتم مؤمنين» شرط باور كردن و فهميدن است؛ يعنى اگر مؤمن باشيد، مى‌فهميد كه منافع حلال، خير است. (الميزان، ج 10، ص 364)

[6] . از على عليه السلام نقل شده است: به خدا قسم! موسى عليه السلام تنهانانى از خدا خواسته بود تا بخورد. (مجمع‌البيان، ج 7-/ 8، ص 387)

[7] . بنا بر قولى، مراد از «رحمت»، نبوّت است. (همان، ج 9-/ 10، ص 72)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 13  صفحه : 297
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست