18. رعايت تقوا به هنگام ورود به خانه، توصيه خداوند:
... وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ ....
بقره (2) 189
19. ورود به خانههاى خود، از راههاى متعارف آن، نشانه تقواپيشگى:
... وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها ....
20. به ياد سپردن، پند پذيرفتن و عمل كردن به آن، فلسفه بيان آداب ورود به محل سكونت و خانه ديگران از سوى خداوند:
... لا تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا ... لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.
نور (24) 27
21. ورود به خانههاى خود از راه متعارف، عملى پسنديده و مصداق نيكى:
... وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها ....
آرامش در خانه
22. خانه، محلّ آرامش از جانب خداوند:
وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَناً ....
نحل (16) 80
23. آرامش در خانه، نعمتى خدادادى:
وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَناً ...
... كَذلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ ....
نحل (16) 80 و 81
اثاث خانه
--) اثاث
اخراج از خانه
24. عدم جواز اخراج همسران ميّت، از خانه شوهر:
وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً وَصِيَّةً لِأَزْواجِهِمْ مَتاعاً إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْراجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِي ما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
بقره (2) 240
25. عدم جواز اخراج زنان مطلّقه از خانه، در دوران عدّه:
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَ ... لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَ ....
طلاق (65) 1
26. جواز اخراج زنان مطلّقه از خانه، در صورت ارتكاب اعمال زشتى مانند زنا:
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَ ... لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَ لا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ .... [1]
27. جواز اخراج زنان مطلّقه از خانه در ايّام عدّه، در صورت آزار و بدخلقى او به خانواده شوهر:
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ ... وَ لا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ .... [2]
[1] . از امام صادق عليه السلام روايت شده كه مقصود از «فاحشةمبيّنة»، زناست كه در اين صورت بايد از خانه بيرون كنند. (همان، ج 5، ص 350، ح 16)
[2] . از امام رضا عليه السلام روايت شده كه فرمود: [مراد از فاحشة مبيّنة] آزار دادن زن به خانواده شوهر و بدخلقى اوست. (همان، ج 5، ص 350، ح 17)