[1] . در مورد «بيوتاً» احتمالاتى ذكر شده كه سزاوار استآن را بر
عموم حمل كنيم. (مجمعالبيان، ج 7- 8، ص 246- 247)
[2] . «حتّى تستأنسوا» بنا بر قولى معرّفى كردن خود با تنحنح و
گفتن سخنى به جاى اذن است. (همان، ج 7- 8، ص 213)
[3] . در زمان جاهليّت، هنگامى كه لباس احرام به تن مىكردند از
راه معمولى و در خانه، به خانه خود وارد نمىشدند و معتقد بودند اين كار براى محرم
ممنوع است، به همين دليل در پشت خانه نقبى مىزدند و هنگام احرام فقط از آن وارد
مىشدند. آنها اين كار را نيك مىدانستند. خداوند آنان را از پايبندى به اين عمل
نهى فرمود. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 508؛ تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 178، ح 623)