[1] . عموم «الصّدقات» شامل صدقه واجب [زكات] هم مىشود و از ظاهر
آيه استفاده مىشود كه لازم نيست زكات به حاكم اسلامى پرداخت شود، بلكه مكلّف
مىتواند خود آن را به نيازمندان بپردازد
[2] . «مؤلفة قلوبهم» به كسانى گفته مىشود كه پرداخت زكات موجب
گرايش آنان به اسلام مىشود و مىتوان از آنان در جهت مصالح اسلام كمك گرفت.
(التبيان، ج 5، ص 245)
[3] . «اموالهم» دلالت دارد بر اشتراط مالكيت نسبت به حد نصاب در
پرداخت زكات. (كنزالعرفان، ج 1، ص 228)
[4] . در روايت منقول از على عليه السلام «ماعون» به زكات تفسير
شده است. (التبيان، ج 10، ص 416)
[5] . از آنجايى كه آيه در مقام امتنان است و اين امتنان [در
راستاى انتفاع] منوط به پاك بودن و طهارت زمين است، برداشت استفاده شده است.
(همان، ص 166)