[1] . از اينكه خداوند به ابراهيم عليه السلام فرمود: مردم را به
حج دعوت كن استفاده مىشود كه از موقع دعوت به بعد، حج بر همه امتها فرض شد
[2] . روايت امام صادق عليه السلام مؤيد اين برداشت است كه فرمود:
يعنى مقصود از تمام كردن حج و عمره، اداى كامل آن دو و اجتناب از آن چيزى است كه
مُحْرِم در حج و عمره اجتناب مىكند. (الكافى، ج 4، ص 265، ح 1)
[3] . امام صادق عليه السلام «اشهر معلومات» را به ماههاى شوّال،
ذيقعده و ذيحجّه تفسير فرمودند. (همان، ج 4، ص 289، ح 1؛ تفسير نورالثقلين، ج 1، ص
193، ح 697)
[4] . بر اساس شأن نزول ذكر شده (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 525)
مىباشد كه عدّهاى بدون توشه به سفر حج مىآمدند و آيه آنها را از اين كار برحذر
داشت
[5] . قريش مىگفتند: ما اهل حرم خدا هستيم و از حرم بيرون
نمىرويم وقوف به عرفات را انجام نمىدادند. خداوند به آنها دستور مىدهد كه
همانند ساير مردم وقوف به عرفات را انجام دهند. (همان، ص 527)
[6] . جمله «اتمّوا الحج» صورت افساد حج را هم شامل مىشود. (كنز
العرفان، ص 254)
[7] . غير اهل مكه كسانىاند كه بيرون از 48 ميلى [16 فرسخ] مكه
باشند. (تهذيب الاحكام، ج 5، ص 33، ح 27؛ الاستبصار، ج 2، ص 197، ح 3)
[8] . «للَّه» يعنى در انجام حج و عمره قصد تقرّب به خدا [و
اخلاص] داشته باشيد. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 518)