responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 11  صفحه : 134

يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَا الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ‌ ... [1]

بقره (2) 237

565. ازدواج با كنيز، مشروط به اجازه مالك و ولىّ او:

وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ‌ ... فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَ‌ ....

نساء (4) 25

نيز--) حكم طلاق، حكم عدّه، حكم مهريّه، و حكم نشوز

حكم ازلام‌

566. حرمت تقسيم اشيا، به وسيله تيرهاى مخصوص (ازلام):

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ‌ ... وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ‌ ....

مائده (5) 3

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ‌ ....

مائده (5) 90

567. حرمت تعيين سهام گوشت حيوان، به وسيله تيرهاى قمار (ازلام):

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ‌ ... وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ‌ ... [2]

مائده (5) 3

568. حرمت استفاده از گوشت تعيين شده به وسيله ازلام:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ‌ ... وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ‌ ....

مائده (5) 3

569. اباحه استفاده از گوشت سهم‌بندى شده، با تيرهاى ازلام، در حال اضطرار:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ‌ ... وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ‌ ... فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.

مائده (5) 3

حكم استثمار

570. حرمت استثمار و بهره كشى از انسان:

وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ.

شعراء (26) 22

571. حرمت استثمار و بهره‌كشى از زن:

وَ إِذْ نَجَّيْناكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ.

بقره (2) 49

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ كَرْهاً وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ ....

نساء (4) 19

وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَ تَذَرُ مُوسى‌ وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ قالَ سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ وَ إِنَّا


[1] . تعبير «... بيده ...» به طور اجمال دلالت دارد بر ثبوت‌ولايت بر زن در ازدواج، و در سنّت چهار قسم ولايت مطرح شده است: 1. ولايت برخاسته از قرابت كه منحصر به پدر و جدّ پدرى است كه بر دختر نابالغ و دخترى كه قبل از بلوغ ديوانه شده ولايت دارند؛ 2. ولايت حاكم كه اختصاص دارد به زنى كه فاسدالعقل و ديوانه است و او را ولىّ، نيست يا زنى كه بعد از بلوغ و رشد، عقلش فاسد شد؛ 3. ولايت وصىّ از جانب پدر يا جدّ پدرى كه بر زنى كه در حال جنون به بلوغ رسيده باشد؛ 4. ولايت برخاسته از ملكيّت، كه بر كنيزان، اعم از بالغ و غير نابالغ و عاقل و غير عاقل است. (كنزالعرفان، ج 2، ص 209) بنابراين، هر چهارگونه ولايت مى‌تواند در مورد «... بيده ...» مطرح باشد

[2] . از امام جواد عليه السلام نقل شده است كه «ازلام» تيرهاى مخصوصى است كه به وسيله آنها گوشت را سهم‌بندى مى‌كرده‌اند. (الكافى، ج 5، ص 123، ح؟)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 11  صفحه : 134
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست