responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 621

حصين بن حرث بن عبدالمطّلب‌

حُصَين بن حرث‌ [حارث‌] بن مطلب بن عبدمناف قرشى از صحابه و حاضران در غزوه بدر بود. [1] برخى‌ مفسّران، آيه 29 فاطر (35) را درباره او دانسته‌اند [2] كه‌ نشانگر اخلاص و اميدوارى وى به پاداشهاى الهى است. در آيه 110 كهف (18) نيز از وى به نيكى ياد شده است.

حضانت‌

«حِضْن» از زير بغل تا پهلو را گويند و «احتضان» يعنى كسى را در بغل گرفتن. چنانكه زن، فرزندش را بغل كرده، در يكى از طرفين خود قرار مى‌دهد. [3] و در اصطلاح، حق نگهدارى و تربيت طفل را گويند كه به پدر يا مادر يا اقربا مطابق مقرّرات، داده شده است. [4] در اين مدخل مقصود، معناى اصطلاحى‌ آن است و از مشتقّات‌ «رضع» و «كفل» استفاده شده است.

احكام حضانت‌

1. جواز اخذ اجرت مادر، براى حضانت و شير دادن طفل:

وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَ‌ ... وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَكُمْ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ‌ ... [5]

بقره (2) 233

2. جواز خوددارى مادر از شير دادن و حضانت فرزند:

وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَ‌ ... لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ ....

بقره (2) 233

... فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ‌ ... وَ إِنْ تَعاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْرى‌.

طلاق (65) 6

3. جوازِ گرفتن دايه، براى شير دادن و حضانت فرزند:

وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَ‌ ... وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَكُمْ فَلا جُناحَ‌ ....

بقره (2) 233

... فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ‌ ... وَ إِنْ تَعاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْرى‌.

طلاق (65) 6

4. لزوم مشورت و تفاهم مرد و زن مطلّقه، در مورد حضانت فرزند خود:

وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَها لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَكُمْ فَلا جُناحَ‌


[1] . الطّبقات، ج 3، ص 38-/ 39؛ اسدالغابه، ج 2، ص 32؛ الاصابه، ج 2، ص 73

[2] . الدرّالمنثور، ج 7، ص 22؛ فتح‌القدير، ج 4، ص 351

[3] . لسان‌العرب، ج 3، ص 220، «حضن»

[4] . ترمينولوژى حقوق، ص 221، «حق حضانت»؛ نيز ر. ك: كشّاف اصطلاحات الفنون و العلوم، ج 1، ص 681، «الحضانة»؛ جواهرالكلام، ج 31، ص 283-/ 284

[5] . «إذا سلّمتم ...» طبق يك احتمال، يعنى وقتى اجرةالمثل را به مادر كودك پرداخت كرديد. (مجمع‌البيان، ج 1-/ 2، ص 588) طبق اين آيه، حق حضانت براى مادر كودك است. (مجمع‌البيان، ج 1-/ 2، ص 587)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 621
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست