responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 245

187. گواهى پوستهاى بدن جهنّميان، عليه آنها و اعتراض آنان:

وَ يَوْمَ يُحْشَرُ أَعْداءُ اللَّهِ إِلَى النَّارِ فَهُمْ يُوزَعُونَ‌ حَتَّى إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ‌ وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا ....

فصلت (41) 19-/ 21

188. دگرگونى پوست بدن جهنّميان، به واسطه آتش جهنّم:

سَأُصْلِيهِ سَقَرَ لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ. [1]

مدثر (74) 26 و 29

189. ذوب شدن پوست بدن جهنّميان، به واسطه مايع سوزان ريخته شده بر سرهاى آنان:

... فَالَّذِينَ كَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيابٌ مِنْ نارٍ يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُؤُسِهِمُ الْحَمِيمُ‌ يُصْهَرُ بِهِ ما فِي بُطُونِهِمْ وَ الْجُلُودُ.

حج (22) 19 و 20

190. روييده شدن پوست جديد بر بدن جهنّميان، به جاى پوست سوخته و بريان شده آنان، به واسطه آتش جهنّم:

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِنا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ ناراً كُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَيْرَها لِيَذُوقُوا الْعَذابَ‌ ....

نساء (4) 56

191. كنده شدن پوست سر جهنّميان، به وسيله آتش دوزخ:

كَلَّا إِنَّها لَظى‌ نَزَّاعَةً لِلشَّوى‌. [2]

معارج (70) 15 و 16

تشبيه جهنّميان‌

192. همانندى جهنّميان، با چهارپايان:

وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ.

اعراف (7) 179

193. جهنّميان در تشنگى، همانند شتران مبتلا به مرض تشنگى:

ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ‌ فَشارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ‌ فَشارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ.

واقعه (56) 51 و 54 و 55

تشنگى جهنّميان‌

194. تشنگى شديد دوزخيان، در جهنّم:

وَ نادى‌ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ ....

اعراف (7) 50

مِنْ وَرائِهِ جَهَنَّمُ وَ يُسْقى‌ مِنْ ماءٍ صَدِيدٍ يَتَجَرَّعُهُ وَ لا يَكادُ يُسِيغُهُ‌ ... [3]

ابراهيم (14) 16 و 17

جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَها فَبِئْسَ الْمِهادُ هذا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَ غَسَّاقٌ. [4]

ص (38) 56 و 57

أَ ذلِكَ خَيْرٌ نُزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ‌ فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْها فَمالِؤُنَ مِنْهَا الْبُطُونَ‌ ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْها لَشَوْباً مِنْ حَمِيمٍ. [5]

صافات (37) 62 و 66 و 67


[1] . «لوّاحة» از لوح و لوح به معناى تغيير ذات چيزى به‌واسطه رنج و مانند آن و «بشر» جمع بشرة به معناى پوست انسان است. (تفسير التحريروالتنوير، ج 29، جزء 30، ص 312)

[2] . برخى گفته‌اند: «شُوى‌» جمع «شواة» و به معناى پوست‌سر است. (لسان‌العرب، ج 7، ص 247، «شوا»)

[3] . از اينكه به رغم كراهت، اين آب را جرعه جرعه مى‌نوشند معلوم مى‌شود كه آنان دچار تشنگى شديدند

[4] . نوشيدن آب داغ و چركين نشانگر تشنگى شديد جهنّميان است‌

[5] . دوزخيان پس از خوردن زقّوم، دچار تشنگى شديدمى‌شوند و لذا پس از آن «حميم»-/ آب شديداً داغ-/ را مى‌نوشند. (روح‌المعانى، ج 13، جزء 23، ص 142)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 245
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست