responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 111

إذ هم عليها قعود* وهم على‌ ما يفعلون بالمؤمنين شهود* و ما نقموا منهم إلّاأن يؤمنوا باللّه العزيز الحميد. [1]

بروج (85) 4- 8

29. جهنم و آتش سوزان الهى كيفر آتش افروزان اصحاب اخدود:

قتل أصحب الأخدود* النّار ذات الوقود* إذ هم عليها قعود* إنّ الّذين فتنوا المؤمنين والمؤمنت ثمّ لم يتوبوا فلهم عذاب جهنّم ولهم عذاب الحريق.

بروج (85) 4- 6 و 10

2. نمروديان‌

10 اقدام نمروديان به سوزاندن ابراهيم (ع) در آتش:

قالوا سمعنا فتى يذكرهم يقال له إبرهيم‌* قالوا حرّقوه وانصروا ءالهتكم إن كنتم فعلين.

انبياء (21) 60 و 68

وإبرهيم إذ قال لقومه اعبدوا اللّه و اتّقوه ذلكم خير لّكم إن كنتم تعلمون‌* فما كان جواب قومه إلّاأن قالوا اقتلوه أو حرّقوه فأنجيه اللّه من النّار إنّ فى ذلك لأيت لّقوم يؤمنون.

عنكبوت (29) 16 و 24

وإنّ من شيعته لإبرهيم‌* قالوا ابنوا له بنينا فألقوه فى الجحيم.

صافات (37) 83 و 97

3. همسر ابى‌لهب‌

11 سخن‌چينى و آتش‌افروزى همسر ابى‌لهب بين مردم و بر ضدّ پيامبر (ص):

وامرأته حمّالة الحطب‌* فى جيدها حبل مّن مّسد. [2]

مسد (111) 4 و 5

4. يهود

12 يهود، همواره در تلاش براى آتش‌افروزى و فتنه‌گرى بر ضدّ مسلمانان:

و قالت اليهود يد اللَّه مغلولة ... كلّما اوقدوا ناراً للحربِ اطفأها اللَّه ....

مائده (5) 64

13 يهود، ناكام از آتش‌افروزى‌هاى خود بر ضدّ مسلمانان:

و قالت اليهود يد اللَّه مغلولة ... كلّما اوقدوا ناراً للحربِ اطفأها اللَّه ....

مائده (5) 64

14 خدا، خاموش‌كننده آتش‌افروزى و فتنه‌گرى يهود بر ضدّ مسلمانان:

و قالت اليهود يد اللَّه مغلولة ... كلّما اوقدوا ناراً للحربِ اطفأها اللَّه ....

مائده (5) 64

آتش جنگ---) جنگ‌

آتش جهنّم---) جهنّم‌

آتش‌خوارى‌

15 آتش‌خوارى، جزاى كتمان حق:

إنّ الّذين يكتمون ما أنزل اللَّه من الكتب ... أولئك ما يأكلون فى بطونهم إلّاالنار .... [3]

بقره (2) 174


[1] اخدود به معناى خندق و گودال بزرگ مستطيلى است. (مفردات راغب) كه ستمگران، آن را مملوّ از آتش كردند و مؤمنان را در آن سوزاندند و به اين جهت به اصحاب اخدود معروف شدند.

[2] برداشت بر اين اساس است كه «حمالّة الحطب»، كنايه از سخن‌چينى بين مردم و نقل اخبار پيامبر براى مشركان باشد. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[3] در اين‌كه منظور از خوردن آتش چيست، دو احتمال وجود دارد: أ. مقصود، تشبيه حرام‌خوارى به خوردن آتش باشد؛ ب. اين‌كه حقيقت و باطن حرام‌خورى آتش است؛ در نتيجه، حرام‌خوارى، خوردن آتش است. برداشت، براساس احتمال دوم است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 111
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست