به خاطر بياوريد هنگامى را كه كافران در دلهاى خود تعصب و خشم جاهليت
پروراندند، در اين هنگام خداوند سكينه و آرامش خود را بر پيامبرش و بر مؤمنان نازل
فرمود: (تا آرامش خويش را در مقابل آنها حفظ كنند)» (فتح 26)
«حمية» از ماده «حَمْى» (بر وزن حَمْد) به طورى كه «راغب» در «مفردات» مىگويد: در
اصل به معنى حرارتى است كه از اشيايى همچون آتش و خورشيد و نيروى درونى بدن توليد
مىشود (حرارت درون ذاتى اشيا) و به همين جهت به حالت تب «حُمّى» (بر وزن كبرى) مىگويند، و از آنجا كه تعصب و
خشم، حرارت سوزانى در درون وجود انسان ايجاد مىكند به اين حالت «حميّت» گفته
مىشود در كتاب «التحقيق فى كلمات القرآن الحكيم» نيز آمده است «حميت» به معنى شدت
حرارت، و علاقه و تعصب در دفاع از خود، و تكبر و خود برتر بينى است. [2]
اين آيه از آياتى است كه در جريان صلح حديبية نازل شد، توضيح اينكه: در سال ششم هجرت كه پيامبر
صلى الله عليه و آله و سلم به قصد مراسم عمره آماده زيارت خانه خدا گرديد. مشركان
مكه مانع ورود پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و مسلمانان به مكه شدند، و تعصب
جاهليت به آنان اجازه نداد كه حتى قوانين مسلّم خود را، دائر به آزادى زيارت
[1]. در حديثى از پيغمبر اكرم صلى
الله عليه و آله و سلم مىخوانيم: «فَقيْه
وَاحِد اشَدُّ عَلى ابْليسْ مِنْ الْف عابِدْ؛ يك دانشمند براى ابليس زحمتش از هزار عابد بيشتر است» (بحارالانوار، جلد 1،
صفحه 177).