«الَّذِى عَلَّمَ يا لْقَلَمِ؛
آنكس كه به وسيله قلم تعليم داد» (علق 4)
اين معلم
بزرگ عالم هستى گاه به «آدم» تمامى علم اسما را مىآموزد، و گاه به نوع انسان آنچه
را كه نمىداند و به آن نياز دارد (از طريق تكوين و تشريع) تعليم مىدهد.
گاه قلم به
دست او مىدهد، نوشتن را مىآموزد، و گاه يك حرف و دو حرف بر زبانش مىنهد و شيوه
سخن گفتن را به او تعليم مىدهد، و اينها همه حاكى از آن است كه يكى از بزرگترين
اوصاف او تعليم دادن بندگان است، تعليمى كه وسيله شناخت و معرفت آنها مىشود.
***
12- امتياز انسان بر ساير موجودات به علم است
«قالَ يا آدَمُ انْبِئهم بِاسْمائِهِمْ فَلَمّا
انْبَأَهُمْ بِاسْمائِهِم قالَ الَمْ اقُلْ لَكُمْ انّى اعْلَمُ غَيْبَ السَّمواتِ
وَاْلَارْضِ وَاعْلَمُ ما تُبْدوُنَ وَ ما كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ:
فرمود: اى آدم! آنها را از اسامى و اسرار موجودات آگاه كن، و هنگامى كه آدم آنها
را آگاه ساخت، فرمود: نگفتم من غيب آسمانها و زمين را مىدانم، و نيز آنچه را شما
(فرشتگان) آشكار مىكنيد يا پنهان مىداشتيد» (بقره 33)
اين سخن بعد
از آن گفته شد كه خداوند به فرشتگان دستور داد هنگامى كه خليفه و نماينده خودم
«آدم» را آفريدم، همه در برابر او سجده و خضوع كنيد، و از اين طريق برترى او را
آشكار سازيد، فرشتگان هنگامى كه آمادگى و استعداد آدم را براى علم و معرفت در
بالاترين حدّ يافتند پى به اين حقيقت بردند كه چرا او خليفة اللَّه و گل سر سبد
عالم هستى است و از گفتگويى كه قبلًا در اين زمينه كرده بودند نادم و پشيمان
گشتند. [1]
***
13- درجات قُرب به خدا متناسب با درجات معرفت
است
[1]. پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم
مىفرمايد: «اكْثَرُ النّاسِ قَيمةً اكْثَرُهُمْ علماً وَاقَلُ النّاسِ
قَيمةً اقُلُهُمْ عِلْماً؛ «آنكس كه علمش از همه افزونتر
باشد قيمتش از همه بيشتر است، و آن كس كه علمش از همه كمتر باشد قيمتش از همه
كمتر» (بحارالانوار، جلد 1، صفحه 164).