آيات فراوان ديگرى در قرآن مجيد نيز وجود دارد كه خالى از اشاره به اين حقيقت
نيست كه همواره آگاهىها زمينه ساز آگاهى بيشتر، و معرفت، زمينه ساز معرفت فزونتر
است، مانند:
«كَذلِكَ نُفَصِّلُ اْلآياتِ لِقَوْمٍ
يَعْلَمُوْنَ؛ اين گونه آيات خود را براى گروهى كه عالمند
تشريح مىكنيم» (اعراف/ 32).
«يُفَصِّلُ الآياتِ لِقَوْمٍ
يَعْلَمُونَ؛ خداوند آيات خود را براى قومى كه مىدانند
تشريح مىكند» (يونس/ 5).
كِتابٌ فُصِّلَتْ آياتُهُ قُرَآناً عَرَبِيّاً لِقَوْمٍ يَعْلَمُوْنَ؛ اين كتابى است كه آياتش تفصيل داده شده، و فصيح و گوياست
براى جمعيتى كه آگاهند» (فصلت/ 3).
«وتِلْكَ حُدُوْدُ اللَّه يُبَيِّنُها
لِقَوْمٍ يَعْلَمُوْنَ؛ اين حدود و مرزهاى قوانين
الهى است، آن را براى گروهى كه آگاهند، تبيين مىكند» (بقره/ 230).
ضمناً از آنچه گفته شد پاسخ اين سؤال نيز روشن گشت كه آگاهان و عالمان چه
نيازى به تبيين و تشريح آيات الهى دارند؟
5- رابطه خوف و معرفت
اشاره:
انسان تا احساس مسؤوليت نكند به منابع معرفت توجه نخواهد داشت، و بىتفاوت از
كنار همه آيات الهى و نشانههاى او و اندرزها و موعظهها مىگذرد.
اينجاست كه بايد گفت يكى از زمينههاى مهم معرفت احساس مسؤوليت و خوف از خداست
كه روح و جان را آماده براى پذيرش انواع علوم و معارف مىكند.
با توجه به اين اشاره با هم به آيات زير گوش جان فرا مىدهيم: