responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله نفس نویسنده : ابن سينا    جلد : 0  صفحه : 2

موجودات را بر پايه معرفت نفس بنيان گذاشته است. افلاطون نفس را قديم دانسته و بحركت كمالى و جوهرى و ابدى بودن آن معتقد بوده و در اغلب محاورات خود مانند فيدون‌ [1] و تيماوس‌ [2] و جمهوريت‌ [3] از نفس و حقيقت آن بحث كرده و در موضوع جاويد بودن آن رساله مستقلى نوشته است. ارسطو نفس را كمال جسم آلى طبيعى تعريف كرده و برخلاف افلاطون، آن را حادث و صورت جسم تصور نموده است. افكار و انديشه‌هائى كه اين فيلسوف بزرگ يونان در آثار و تأليفات خود از قبيل كتاب نفس و كتاب طبيعيات صغير در خصوص نفس اظهار كرده بحدى عميق و بلند است كه بجرأت مى‌توان گفت كه وى در تاريخ فكر بشر بشامخ‌ترين درجه معرفت عالم نفس صعود كرده است.

فلوطين‌ [4] نيز در كتاب خود موسوم به تاسوعات‌ [5] در باب نفس بحث‌ها كرده و مخصوصا از هبوط آن از عالم علوى و اتصال بعالم سفلى و همچنين از رغبت و ميل دائمى آن به بازگشت بمقر اصلى خود به تفصيل سخن رانده است. پس از وى پيروانش، مانند ثاوفرسطس‌ [6] در كتاب حس و محسوس و اسكندر افروديسى در كتاب نفس و ثامسطيوس‌ [7] و سمبليقوس‌ [8] كه از بزرگان حكماى مدرسه اسكندريه مى‌باشند در


[1] -Phedon

[2] -Thimee

[3] -Republique

[4] -Plotin

[5] -Enneades

[6] -Theophrastes

[7] -Themistios

[8] -Simplicius

نام کتاب : رساله نفس نویسنده : ابن سينا    جلد : 0  صفحه : 2
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست