نام کتاب : دانشنامه مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 492
غیبت (پنهان زیستی)
با مراجعه به مجموعههای حدیثی روشن میشود که شمار بسیاری از روایات و
احادیثی که درباره وجود گران مایه حضرت مهدیعلیه السلام است و از خورشید
جهان افروز او نوید دارد، از غیبت غم بار او نیز خبر میدهد و مسأله «غیبت»
دراین روایات به روشنی بیان شده است. «غیبت» در اصطلاح برای کسی
استعمال میشود که مدتی در جایی حضور دارد و پس از آن در آن محل حاضر
نمیشود و در فرهنگ «مهدویّت» به پنهان شدن حضرت مهدیعلیه السلام از
دیدگان مردم گفته میشود. غیبت را میتوان در اینجا به سه معنا تفسیر کرد: 1.
آن حضرت در درون جوامع بشری زندگی نمیکند و در دسترس مردم نیست که بسان
دیگر انسانهای عادی هرکس خواست او را ببیند و آشنا و بیگانه و دوست و دشمن
او را ملاقات کنند. 2. حضرت مهدیعلیه السلام در میان همین جامعه و
همین انسانها است؛ اما به قدرت خدا، هرگاه اراده کند از برابر چشمها
ناپدید میگردد و دیدگان مردم - با اینکه آن حضرت موجود و حاضر است - او را
نمیبینند؛ همان گونه که موجودات دیگری چون فرشتگان، ارواح و جن را
نمیبینند؛ با اینکه به نص قرآن شریف آنها در میان جامعهها هستند و در این
جهان موجوداند. ممکناست اینقدرت استتار واختفا از برابر دیدگان را
کرامتی از کرامتهای حجّت خدا و ولی او امام مهدیعلیه السلام بدانیم. آن
حضرت در پرتو این قدرت خدادادی، میتواند هرگاه اراده فرمود در برابر
دیدگان، ظاهر و آشکار گردد و هرگاه خواست نهان و ناپدید شود. احتمال
دیگر این است که: آن حضرت با همان قدرت اعجاز، در دیدگان نظارهگر، به
گونهای تأثیر و تصرف نماید که آنان نتوانند جمال دل آرای او را بنگرند و
این کار از اولیای الهی - که از سوی خدا دارای قدرت در جهان آفرینش هستند -
بعید نیست. از قرآن کریم نیز میتوان امکان استتار و اختفای انسان از برابر دیدگان را - چه به صورت کوتاه مدت یا دراز مدت - دریافت کرد. [1] . امام
صادقعلیه السلام فرموده است: «یَفْقِدُ النَّاسُ اِمامَهُمْ یَشْهَدُ
المَوسِمَ فَیَراهُمْ وَلا یَرَوْنَهُ» [2] ؛ «مردم امام خویش را گم
میکنند، پس آن امام در موسم حج حضور مییابد [و] مردم را میبیند، ولی
مردم او را نمیبینند» 3. معنای دیگر غیبت پنهان بودن حضرت از نگاه
معرفتی انسانها است، به این معنا که آن حضرت را میبینند ولی نمیشناسند.
از این رو در روایات فراوانی آن حضرت به یوسف صدیقعلیه السلام تشبیه شده
که اگر چه بین مردم بود، ولی او را نمیشناختند. ناشناسی او به حدی رسید که
حتی برادران او نیز، او را نشناختند. امام صادقعلیه السلام در این باره فرمود: «فَما
تَنْکِرُ هذِهِ الاُمَّةُ اَنْ یَفْعَلَاللهُ جَلَّ وَ عَزَّ بِحُجَّتِهِ
کَما فَعَلَ بِیوُسُفَ اَنْ یَمْشِیَ فیاَسْواقِهِم ویَطَأَ بُسُطَهُمْ
حَتیّ یَأْذِنَاللَّهُ فِیذلِکَ لَهُ کَمااَذِنَ لِیوُسُفَ» [3] ؛ «خوی و
شأن این امت چه چیز را انکار میکنند، که خدای عزوجل در یک زمانی با حجّت
خود همان کند که با یوسفعلیه السلام کرد». به این معنا که خداوند بین او و بین بندگان حجاب و پردهای قرار میدهد که مردم او را میبینند ولی نمیشناسند. انواع غیبت در
روایات فراوانی از پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله و ائمه معصومینعلیهم
السلام اشاره شده که غیبت حضرت مهدیعلیه السلام به دو بخش کوتاه مدت و
دراز مدت تقسیم میشود. (غیبت صغری) (غیبت کبری) زراره میگوید: از امام
صادقعلیه السلام شنیدم که میفرمود: «اِنَّ لِلْقائِمِ غَیْبَتَینِ
یَرْجِعُ فِی اِحداهُما وَفِی الاُخْری لایُدری اَیْنَ هُوَ یَشْهَدُ
المَواسِمَ یَری الناسَ وَلایَرْونَهُ»؛ «همانا برای قائم دو غیبت است که
در یکی از آنها [به خانوادهاش] بر میگردد و در دیگری معلوم نیست کجاست
هرسال در مناسک حج حاضر میگردد مردم را میبیند در حالی که مردم او را
نمیبینند». [4] . آن حضرت در روایتی به کوتاه و بلند بودن دو غیبت
امامعلیه السلام اشاره کرده است: «لِلْقائِمِ غَیْبَتانِ اِحْداهُما
قَصِیرَةٌ وَالاُخْری طَوِیلَةٌ الغَیْبَةُ الاُولَی لا یَعْلَمُ
بِمَکانِهِ فِیها اِلاَّ خاصَّةُ شِیعَتِهِ وَالاُخْرَی لا یَعْلَمُ
بِمَکانِهِ فِیها اِلاَّ خَاصَّةُ مَوالیهِ»؛ «برای قائم دو غیبت است: یکی
از آنها کوتاه مدت و دیگری دراز مدت». [5] .