به أصفهان كوچيده و در آنجا رحل أقامت انداخت و بنشر كتاب خود در آن
شهر پرداخت حتّى گروهى از علماى بزرگ قم، از آن جمله احمد بن أبى عبد اللَّه برقي،
از أعاظم علماى شيعه و مؤلّف كتاب شريف «المحاسن»، به خدمت وى آمده از أو درخواست نمودند كه به قم منتقل شود وى نپذيرفت
و تا آخر عمر در آنجا بسر برد و گروهى از راويان بزرگ أصفهان از قبيل حسن زعفرانى
أصفهاني و احمد بن علويّه أصفهاني و غير ايشان از محضرش استفاده نمودند و از اين
روى أو را «إبراهيم بن سعيد أصفهاني» نيز مىنامند.
محدث قمي (رحمه الله) در تتمة المنتهى گفته (ص 270):
«و در سنه 283 إبراهيم بن محمّد ثقفي وفات كرد و اين شيخ جليل از أحفاد
سعيد بن مسعود عمّ مختار بن أبى عبيد بن مسعود است كه أمير المؤمنين عليه السّلام
أو را والى مداين كرده بود و در زمان حضرت امام حسن عليه السّلام نيز والى بود و
حضرت امام حسن بعد از آن كه جرّاح بن سنان در مظلم ساباط مداين[1] آن جناب را زخم زد بر أو وارد شد و أو جرّاح آورد و بمعالجه زخم آن
جناب مشغول شد.
و بالجملة إبراهيم اوّلا زيدى مذهب بوده و پس از آن بمذهب اماميّه
منتقل شد و أصلش كوفى بود ليكن به أصفهان انتقال نمود و سببش آن بود كه چون كتاب «معرفت» را تأليف كرد كه مشتمل بود آن كتاب بر مناقب أئمّه أطهار عليه
السّلام و مثالب أعداء ايشان، كوفيّين تأليف آن كتاب را عظيم شمردند چه وضعش بر
خلاف تقيّه بوده و با وى گفتند: مصلحت آنست كه اين كتاب را نقل نكنى و بيرون
نياورى، فقال: أيّ البلاد أبعد من الشّيعة؟ پرسيد كه كدام بلد است كه شيعه أو كمتر
و از شيعه دورتر است؟- گفتند: أصفهان، پس إبراهيم قسم ياد كرد كه آن كتاب را نقل
نكند و روايت ننمايد مگر در أصفهان.
پس از كوفه منتقل شد بشهر أصفهان و آن كتاب را كه بر خلاف تقيّه بود
[1]ياقوت در معجم البلدان گفته: «مظلم و آن را مظلم
ساباط گويند اضافه شده بساباط كه در نزديك مداين است، جايى است در آنجا؛ و نميدانم
كه چرا باين نام ناميده شده است» و فيروزآبادي گفته: «مظلم بر وزن محسن
است» يعنى بضم ميم و سكون ظاء و كسر لام است.