صدر، محمد
باقر، دروس فى
علم الاصول، ج
1، ص 138 و (399-398).
همان، ج 2، ص 353.
ايروانى،
باقر، الحلقة
الثالثة فى اسلوبها
الثانى، ج 3، ص 180.
سبحانى
تبريزى،
جعفر،
المحصول فى
علم الاصول، ج
3، ص 96.
موافقت
قلبى
ر.ك: موافقت
التزامى
موافقت
كتاب
موافقت يكى
از دو خبر
متعارض با
مضمون آيه اى از
قرآن
موافقت
كتاب، از
مرجحات سندى
است و مراد از
آن، موافقت
مضمون يكى از
روايات متعارض
با مضمون آيه
اى از قرآن
است; به اين
بيان كه هرگاه
دو يا چند
روايت با هم
تعارض كنند و
يكى از آن دو،
موافق كتاب و
ديگرى مخالف
آن باشد، ترجيح
با روايت
موافق كتاب
است، مانند آن
كه در روايتى
آمده: «الميت
يعذّب ببكاء
اهله» و در روايت
ديگر آمده:
«الميت لا
يعذّب ببكاء
اهله»; اين دو
روايت با هم
ديگر معارض اند،
ولى حديث دوم
به دليل
موافقت با آيه
شريفه: (وَ
لا تَزِرُ
وازِرَةٌ
وِزْرَ
أُخْرى);1 بر
ديگرى مقدم مى
شود[2]
[2]مغنيه،
محمد جواد،
علم اصول
الفقه فى ثوبه
الجديد، ص 443
صدر، محمد
باقر، دروس فى
علم الاصول، ج
2، ص 594.
حكيم، محمد
سعيد، المحكم
فى اصول
الفقه، ج 6، ص 180.
جزايرى،
محمدجعفر،
منتهى
الدراية فى
توضيح الكفاية،
ج 8، ص (126-125).
نائينى،
محمد حسين،
فوائد
الاصول، ج 4، ص 790.
ايروانى،
باقر، الحلقة الثالثة
فى اسلوبها
الثانى، ج 4، ص 450.
محمدى،
على، شرح اصول
فقه، ج 3، ص 506.
موافقت
مشهور
موافقت يكى
از دو خبر
متعارض با
شهرت روايى
موافقت
مشهور، از
اقسام مرجحات
سندى (اعم) بوده
و عبارت است
از موافقت
شهرت روايى با
يكى از دو
حديث متعارض;
بنابراين،
هرگاه دو روايت
با هم تعارض
كنند و يكى از
آن دو در ميان راويان
اشتهار داشته
باشد، بر
ديگرى مقدم مى
شود.
اصوليون در
اين كه موافقت
با شهرت روايى
از مرجحات
است، اختلافى
ندارند; دليل
آن نيز ظهور مقبوله
عمر بن حنظله
در شهرت روايى
است، اما در
اين كه آيا
موافقت با
شهرت فتوايى و
عملى نيز از
مرجحات به
شمار مى آيد
يا نه، اختلاف
دارند و برخى
با الغاى
خصوصيت و يا تنقيح
مناط، موافقت
با اين دو را
نيز از مرجحات
دانسته اند.
نيز ر.ك:
اخبار ترجيح
به شهرت.
مكارم
شيرازى،
ناصر، انوار
الاصول، ج 3، ص 586.
مظفر، محمد
رضا، اصول
الفقه، ج 2، ص 155.
مجاهد،
محمد بن على،
مفاتيح
الاصول، ص 719.
محمدى،
على، شرح اصول
فقه، ج 3، ص 500.
موافقت
مشهور قدم
موافقت يكى
از دو خبر
متعارض با رأى
مشهور قدما
موافقت
مشهور قدما،
مقابل موافقت
مشهور متأخرين
بوده و مراد
از آن، اين
است كه هرگاه
دو روايت با
هم تعارض كنند
و يكى از آن
دو، با مشهور
قدما (علماى
قبل از شيخ
طوسى) موافق
باشد، آن خبر
بر ديگرى
ترجيح داشته و
بر آن مقدم مى
شود.
بهبهانى،
محمد باقر بن
محمد اكمل،
الفوائد الحائرية،
ص 224.
مجاهد،
محمد بن على،
مفاتيح
الاصول، ص 718.
محمدى،
على، شرح اصول
فقه، ج 3، ص 502.
موافقت
مشهور
متأخرين
موافقت يكى
از دو خبر
متعارض با رأى
مشهور متأخرين
موافقت
مشهور
متأخرين،
مقابل موافقت
مشهور قدما
بوده و مراد
از آن، موافقت
يكى از دو خبر متعارض،
با شهرت
متأخرين (شهرت
بعد از شيخ
طوسى) و
مخالفت خبر
ديگر با آن
است و در اين
باره برخى هم
چون مرحوم
«وحيد
بهبهانى»
معتقدند
ترجيح از آنِ
خبرى است كه
با رأى مشهور
متأخرين
موافق باشد[1]
[1]بهبهانى،
محمد باقر بن
محمد اكمل،
الفوائد الحائرية،
ص 224
مجاهد،
محمد بن على،
مفاتيح
الاصول، ص 718.
محمدى،
على، شرح اصول
فقه، ج 3، ص 502.
موانع
تكليف
امور مانع
از تنجّز
تكليف
موانع
تكليف، به
امورى گفته مى
شود كه وجود
آنها سبب زوال
تكليف مى
گردد; به بيان
ديگر، عدم آنها
در تنجز تكليف
بر مكلف نقش
دارد. جنون (عدم
عقل)، عدم
بلوغ، عدم
قدرت و جهل از
موانع تكليف
شمرده مى شود.
فاضل
لنكرانى،
محمد، سيرى
كامل در اصول
فقه، ج 6، ص 187.
شعرانى،
ابوالحسن،
المدخل الى
عذب المنهل، ص
228 و 234.