1. آن
حضرت در مقام
تشريع و بيان
حكم خدا بوده
باشد و فعل او
از افعال طبيعى
روزمره نباشد;
[2]پيروى
از آن حضرت در
آن مورد جايز
باشد و مورد نهى
قرار نگرفته
باشد، زيرا
بعضى از كارها
فقط براى
پيامبر
اكرم(صلى الله
عليه وآله)
جايز بود،
مانند: ازدواج
با بيش از
چهار زن و
داخل شدن به
مكه بدون
احرام، و وجوب
نماز شب
نكته اول:
اين مسئله
كه آيا هرگاه
از پيامبر(صلى
الله عليه
وآله) يا امام
معصوم(عليه
السلام)عملى
سر زند كه از
هر نوع قرينه
اى خالى باشد،
علاوه بر جواز
و مشروع بودن
براى
مسلمانان، بر
وجوب يا استحباب
آن نيز دلالت
دارد يا خير،
مورد اختلاف
بوده و چهار
ديدگاه در آن
وجود دارد.
نكته دوم:
سنت فعلى از
نظر شيعه همان
فعل
پيامبر(صلى
الله عليه
وآله) و
معصوم(عليه
السلام)است،
اما از ديدگاه
اهل سنت فقط
شامل فعل
پيامبر(صلى
الله عليه
وآله) است.
عبدالبر،
محمد زكى،
تقنين اصول
الفقه، ص 40.
مظفر، محمد
رضا، اصول
الفقه، ج 2، ص 66.
جناتى،
محمد
ابراهيم،
منابع اجتهاد
(از ديدگاه
مذاهب
اسلامى)، ص 156.
زهيرالمالكى،
محمد
ابوالنور،
اصول الفقه، ج
3، ص 107.
محمدى،
على، شرح اصول
فقه، ج 3، ص (122-119).
حجيت
سنت نبوى
صحّت
استناد به
قول، فعل و
تقرير
معصومين(عليهم
السلام)
حجيت سنت
نبوى، به
معناى معتبر
بودن گفتار، رفتار
و تقرير
پيامبر
اكرم(صلى الله
عليه وآله)
است كه در
مقام عمل مورد
تمسك و استناد
مسلمانان و
علما قرار مى
گيرد و اين
تمسك موجب
معذّريت و
منجّزيت است.
درباره
حجيت سنت
نبوى، نزد
مسلمانان
بحثى نيست و
همه در اين
مورد فى
الجمله اتفاق
نظر دارند.
ادله اى كه
براى حجيت سنت
نبوى ارائه
شده است عبارت
است از:
أ) برخى آيات
قرآن كريم، از
جمله آيه: (ما
آتاكُمُ
الرَّسُولُ
فَخُذُوهُ وَ
ما نَهاكُمْ
عَنْهُ
فَانْتَهُوا);[1]
ب) احاديث
متعددى كه در
اين باره آمده
است، مانند
روايتى از
رسول خدا(صلى
الله عليه
وآله) كه در
حجة الوداع
فرمود: «تركت
فيكم امرين لن
تضلوا بعدهما
ابدا كتاب
الله و سنة
نبيه»;
ج) ادله عقلى
دلالت كننده
بر عصمت رسول
خدا(صلى الله
عليه وآله)، و
ممتنع بودن
غفلت، خطا و سهو
از آن حضرت;
جناتى،
محمد
ابراهيم،
منابع اجتهاد
(از ديدگاه
مذاهب
اسلامى)، ص (77-76).
فيض،
عليرضا،
مبادى فقه و
اصول، ص 30.
طباطبايى
حكيم، محمد
تقى، الاصول العامة
للفقه
المقارن، ص (131-124).
حجيت
سيره
ر.ك: حجيت
سيره عقلا;
حجيت سيره
متشرعه.
حجيت
سيره صحابه
صحّت
استناد به
سيره صحابه
پيامبر(صلى
الله عليه
وآله)
حجيت سيره
صحابه، به
معناى درستى
تمسك به سيره
صحابه براى
استنباط
احكام شرعى و
لزوم عمل طبق
آن است، كه لازمه
آن منجّزيت در
صورت مطابقت
با واقع و معذّريت
در صورت
مخالفت با
واقع مى باشد.
اصوليون
امامى سيره
صحابه را حجت
نمى دانند، اما
اصوليون اهل
سنت در اين
مورد اختلاف
داشته و پنج
نظريه از آنها
نقل شده است:
1. برخى
از آنان سيره
صحابه را حجت
مى دانند;
2. گروهى
سيره صحابه
را، اگر مخالف
قياس باشد،
حجت مى شمارند;
3. عده
اى سيره
ابوبكر و عمر
را به دليل
اين حديث منقول
از رسول
خدا(صلى الله
عليه وآله) كه
فرمود:
«اقتدوا
بالَذَين من
بعدى» حجت
دانسته اند;
4. جمعى
از آنان قول
خلفاى راشدين
را در صورتى
كه در چيزى
اتفاق نظر داشته
باشند، حجت
شمرده اند;
[5]برخى
ديگر همانند
«غزالى» همه
نظريات ذكر
شده درباره
حجيت سيره
صحابه را باطل
دانسته اند
نيز ر.ك:
سيره صحابه.
طباطبايى
حكيم، محمد
تقى، الاصول
العامة للفقه
المقارن، ص 439.
جناتى،
محمد
ابراهيم،
منابع اجتهاد
(از ديدگاه
مذاهب اسلامى)،
ص (84-80).
حجيت
سيره عقل
صحّت
استناد به
سيره عقلا در
استنباط حكم
شرعى
حجيت سيره
عقلا، به
معناى صحت
استناد و
احتجاج به
سيره عقلا در
ميان عقلا است
و چون شارع رئيس
عقلا است، نزد
وى نيز چنين
رويه اى
پسنديده است.
سيره عقلا
اقسام
متفاوتى دارد
كه برخى از آن ها
به طور مستقل
و برخى به
خاطر كشف از
قول معصوم(عليه
السلام) حجت
است.
توضيح:
سيره
عقلايى سه
گونه است:
1. سيره
اى كه موضوع
حكم شرعى را
منقح مى كند;
اين نوع از
سيره عقلا به
طور مستقل حجت
است;
2. سيره
اى كه ظهور
دليل را منقح
مى سازد; شرط
حجيت اين قسم
از سيره،
معاصر بودن آن
با زمان
معصوم(عليه
السلام) است;