نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 267
خواهند بود.
***
[3-" اخذ" به معنى چيست؟]
3- در آيه فوق كلمه" اخذ" كه به معنى گرفتن است در مفهوم مجازات و
كيفر دادن به كار رفته، و اين در حقيقت به خاطر آن است كه معمولا كسى را كه
مىخواهند مجازات كنند نخست مىگيرند و او را با وسائلى مىبندند كه هيچگونه قدرت
فرار نداشته باشد، سپس او را كيفر مىدهند.
***
[4- مفهوم وسيع آيه]
4- گر چه آيه شريفه مورد بحث، ناظر به وضع اقوام پيشين است ولى مسلما مفهوم آن
يك مفهوم وسيع و عمومى و دائمى است و انحصار به هيچ قوم و ملتى ندارد و اين يك سنت
الهى است كه افراد بىايمان و آلوده و فاسد گرفتار انواع واكنشها در همين زندگى
دنياى خود خواهند شد، گاهى بلاهاى آسمان و زمين بر سر آنها مىبارد، و گاهى آتش
جنگهاى جهانى يا منطقهاى سرمايههاى آنها را در كام خود فرو مىگيرد، و گاهى ناامنىهاى
جسمانى و روانى آنها را تحت فشار قرار مىدهد، و به تعبير قرآن، اين وابسته
به" كسب و اكتساب" و اعمالى است كه خود انسان انجام مىدهد، فيض خدا
محدود و ممنوع نيست، همانطور كه مجازات او اختصاص به قوم و ملت معينى ندارد!
***
چرا ملل فاقد ايمان زندگى مرفه دارند؟
از آنچه در بالا گفتيم پاسخ يك سؤال كه زياد در ميان جمعى مورد بحث و گفتگو
است روشن مىگردد و آن اينكه اگر ايمان و تقوا، موجب نزول انواع بركات الهى است و
نقطه مقابل آن باعث سلب بركات است چرا مشاهده مىكنيم ملتهاى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 267