نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 22
مرتكب
سيئهاى شده است، اكنون عوامل وجود اين كار بد را بررسى مىكنيم در ميان اين عوامل
قدرت انسان، فكر انسان، قدرت يك اسلحه سرد يا گرم، نشانه گيرى صحيح، استفاده از
فرصت مناسب، تاثير و قدرت گلوله ديده مىشود كه تمام اينها جنبههاى مثبت قضيه
است، زيرا همه آنها مىتوانند مفيد و سودمند واقع شوند و اگر در مورد خود به كار
گرفته شوند مشكلات بزرگى را حل مىكنند، تنها جنبه منفى قضيه آن است كه تمام اين
قدرتها و نيروها در غير مورد خود بكار گرفته شده است مثلا به جاى اينكه به وسيله
آنها دفع خطر حيوان درنده و يا يك قاتل جانى و خطرناك شده باشد در مورد انسان
بىگناهى به كار رفته است، همين جنبه منفى اخير است كه آن را به صورت"
سيئة" در مىآورد، و الا نه قدرت نشانهگيرى انسان چيز بدى است و نه نيروى
باروت و نفوذ گلوله، همه اينها منابع قدرتند و در مورد خود قابل استفاده فراوان.
بنا بر اين
اگر ملاحظه مىكنيم در آيه اول تمام حسنات و سيئات به خداوند نسبت داده شده است به
خاطر آن است كه تمام منابع قدرت حتى قدرتهايى كه از آن سوء استفاده مىشود، از
ناحيه خدا است و سرچشمه قسمتهاى سازنده و مثبت او است، و اگر در آيه دوم"
سيئات" به مردم نسبت داده شده است اشاره به همان" جنبههاى منفى"
قضيه و سوء استفاده از مواهب و قدرتهاى خدادادى است، و اين درست به آن مىماند كه
پدرى سرمايهاى به فرزند خود براى ساختن خانه خوبى بدهد، ولى او آن را در راه مواد
مخدر و فساد و تبهكارى و يا دائر كردن خانه و مركز فساد به كار اندازد، شكى نيست
كه او از نظر اصل سرمايه مديون پدر است ولى از نظر سوء استفاده، مستند به خود او
است.
2- ممكن است
آيه شريفه اشاره به مسئله" الامر بين الامرين" بوده باشد كه در بحث جبر
و تفويض به آن اشاره شده است و خلاصه آن اين است كه همه حوادث جهان حتى اعمال و
افعال ما خواه حسنه باشد يا سيئه، خوب باشد يا بد از يك نظر مربوط به خدا است زيرا
او است كه به ما قدرت داده و
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 22