نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 145
بسيارى از
حوادث مرگبار بطور اعجاز آميزى نجات مىيابيم كه تفسير و توجيه همه آنها از طريق
عادى و يا حمل بر تصادف مشكل است، (و من خود بعضى نمونههاى آن را در زندگى
ديدهام كه راستى حيرتآور بوده، حتى براى شخص ديرباورى مثل من دليلى بوده است
براى وجود آن محافظ نامرئى!)
2- هميشه
تغييرات از خود ما است! (يك قانون كلى).
جمله
إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ
كه در دو مورد از قرآن با تفاوت مختصرى آمده است، يك قانون كلى و عمومى را بيان
مىكند، قانونى سرنوشتساز و حركت آفرين و هشدار دهنده! اين قانون كه يكى از
پايههاى اساسى جهان بينى و جامعهشناسى در اسلام است، به ما مىگويد مقدرات شما
قبل از هر چيز و هر كس در دست خود شما است، و هر گونه تغيير و دگرگونى در خوشبختى
و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها بازگشت مىكند، شانس و طالع و اقبال و
تصادف و تاثير اوضاع فلكى و مانند اينها هيچكدام پايه ندارد، آنچه اساس و پايه است
اين است كه ملتى خود بخواهد سربلند و سرفراز و پيروز و پيشرو باشد، و يا به عكس
خودش تن به ذلت و زبونى و شكست در دهد، حتى لطف خداوند، يا مجازات او، بىمقدمه،
دامان هيچ ملتى را نخواهد گرفت، بلكه اين اراده و خواست ملتها، و تغييرات درونى
آنهاست كه آنها را مستحق لطف يا مستوجب عذاب خدا مىسازد.
به تعبير
ديگر: اين اصل قرآنى كه يكى از مهمترين برنامههاى اجتماعى اسلام را بيان مىكند
به ما مىگويد هر گونه تغييرات برونى متكى به تغييرات درونى ملتها و اقوام است، و
هر گونه پيروزى و شكستى كه به قومى رسيد از همين جا سرچشمه مىگيرد، بنا بر اين
آنها كه هميشه براى تبرئه خويش به دنبال" عوامل برونى" مىگردند، و
قدرتهاى سلطهگر و استعمار كننده را همواره عامل بدبختى خود مىشمارند، سخت در
اشتباهند، چرا كه اگر اين قدرتهاى جهنمى پايگاهى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 145