responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 505
مؤ لف : البته این روایات حمل مى شود به آن صورتى که خود امام مشغول خواندن حمد و سوره و یا قرآن نباشد، وگرنه در آن صورت باید حمل بر استحباب شود و بحث کامل این معنا مربوط به فقه است .
و در الدر المنثور است که حکیم ترمذى از عمر بن خطاب روایت کرده که گفت رسول خدا (صلى الله علیه و آله وسلم ) نزد من آمد، و من او را غمگین یافتم ، حضرت ریش مرا گرفت و گفت : (( انا لله وانا الیه راجعون (( سپس فرمود: جبرئیل هم اکنون بر من نازل شد و گفت : (( انا لله و انا الیه راجعون (( گفتم : آرى ما براى خدائیم و ما بسوى او بازگشت خواهیم کرد، لیکن این از چیست اى جبرئیل ؟ گفت : چیزى نمى گذرد که امت تو بعد از تو به اندک مدتى مورد فتنه قرار مى گیرند، پرسیدم آیا این فتنه ، فتنه کفر است ، یا فتنه ضلالت ؟ در جوابم گفت : بزودى هر دو قسمش صورت مى گیرد. پرسیدم این از چه ناحیه اى است و حال آنکه من قرآن را در میان آنان مى گذارم ؟ گفت : از ناحیه همین کتاب خدا گمراه مى شوند. و اولین مرحله اش از ناحیه قاریان قرآن و امراء ایشان شروع مى شود، امراء، حق مردم را نمى دهند، و مردم به جان هم مى افتند، و قاریان هم خواسته امراء را پیروى نموده و آنان را بسوى ضلالت مى کشانند، و در این راه کوتاه نمى آیند، پرسیدم : اى جبرئیل ، با اینحال پس آن عده اى که سالم مى مانند به چه وسیله سالم مى مانند؟ فرمود: بوسیله خویشتندارى و صبر، اگر امراء حقشان را دادند مى گیرند، و اگر ندادند صرفنظر مى کنند.
و در تفسیر قمى در معناى آیه (( ان الذین عند ربک ...(( ، گفته است : مراد از آن انبیاء و رسل و امامانند.
 

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 505
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
فرمت PDF شناسنامه فهرست