responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 277
و در ثانى شما را به دار مى آویزم ، و دار زدن ، بستن مجرم است به چوب و بلند کردن چوب و طرف آن را در زمین کوبیدن است تا همه مردم ماجراى او را ببینند و عبرت گیرند. و ما در تفسیر سوره (( آل عمران (( در ذیل داستان مسیح (علیه السلام ) بیان مفصلى درباره صلب دار زدن گذراندیم .
قَالُوا إِنَّا إِلى رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ...
پاسخ سحره به تهدیدات فرعون : انّا ربنا منقلبون ...
این جمله پاسخى است که ساحران به فرعون داده و با این گفتار خود حجت او را ابطال و راه استدلال را از هر طرف بر او بستند، زیرا حاصل معنایش این است که : تو ما را در برابر ایمان به پروردگارمان تهدید به عذاب مى کنى ، خیال کرده اى که اگر با این عذاب رشته حیات ما را پاره کنى ما را آسیب رسانده و شرى متوجه ما کرده اى ، و حال آنکه مردن در راه ایمان شر نیست ، چرا که ما پس از کشته شدن به سوى پروردگارمان بازگشت نموده و نزد او به زندگى قرب و سعادت زنده خواهیم شد، زیرا ما در خود جرم و گناهى جز همان ایمانمان به خدا که تو آن را جرم پنداشته اى سراغ نداریم ، پس آینده ما جز خیر نخواهد بود.
این آن معنایى است که از جمله (( قالوا انا الى ربنا منقلبون (( استفاده مى شود، و از آن نیز بر مى آید که سحره به مساءله معاد هم ایمان داشتند، و اگر در جمله (( و ما تنقم منا الا ان آمنا بایات ربنا لما جاءتنا(( معجزه عصا را على الظاهر - معجزات خوانده براى این بوده که همین یک معجزه از چند جهت معجزه بوده ، یکى اینکه چوب اژدها شده ، دوم اینکه طناب ها و چوبدستى هاى سحره را بلعیده ، سوم اینکه مجددا به حالت اولى برگشته است .
کلمه (( تنقم (( از (( نقم (( به معناى کراهت و خشم است ، گفته مى شود (( نقم منه کذا(( از باب (( ضرب ، یضرب (( و (( علم ، یعلم (( .
در اینجا جذبه معنوى و الهى سحره را گرفت و با کمال دلیرى و بدون اینکه از تهدید فرعون اندیشه اى بکنند به درگاه پروردگار خود استغاثه برده و از آن درگاه صبر و تحمل در برابر شکنجه فرعون را مساءلت نموده و گفتند: (( ربنا افرغ علینا صبرا(( پروردگارا ما را در برابر عذابى که فرعون اراده آن را کرده صبر و تحمل ده (( و توفنا مسلمین (( و اگر مارا کشت ما را مسلم بمیران .
و تعبیر دادن (( صبر(( به (( افراغ (( استعاره به کنایه است ، به این معنا که خود را به ظرف و صبر را به آب و دادن خدا را به ریختن آب در ظرف و لب ریز کردن آن تشبیه کردند، و منظورشان این بوده که دل هاى ما را لب ریز و سرشار از صبر کن تا در برابر نزول هیچ عذابى جزع نکنیم .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 277
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست