responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 199
و در مرحله دوم دستور مى دهد به اینکه عبادت شان مانند عبادت بت پرستان از یکى از دو راه خوف و طمع نباشد، بلکه در هنگام عبادت هم خوف داشته باشند و هم طمع ، چون بت پرستان بت هاى خود را یا از ترس و براى محفوظ بودن از شرشان مى پرستیدند و یا به طمع خیرات و برکات آنها در برابرشان خاضع مى شدند. و این رویه بطورى که تجربه شده است آدمى را به ترک عبادت وادار مى سازد، چون عبادت از راه خوف تنها و بدون امید معمولا انسان را دچار نومیدى و وادار به ترک عبادت مى کند، همچنانکه عبادت تنها از راه امید و بدون خوف نیز انسان را به وقاحت و بیرون شدن از زى عبادت وا مى دارد، لذا فرمود: (( و ادعوه خوفا و طمعا(( تا هر یک از خوف و طمع مفاسد دیگرى را جبران نموده و عبادت نیز مانند سایر کائنات در مجراى ناموس عام جهانى ، یعنى ناموس جذب و دفع قرار گیرد.
(( ان رحمه الله قریب من المحسنین (( - اعتدال در عبادت و اجتناب از فساد در روى زمین بعد از اصلاح آ ن را احسان خوانده ، و کسانى را که به این دستورات عمل کنند محسنین نامیده ، که رحمت خدا نزدیک به آنان است .
در اینجا ممکن است کسى اشکال کند که چرا نفرمود: (( رحمه الله قریبه (( جواب داده شده که : چون (( رحمت (( مصدر است و در مصدر، مذکر و مؤ نث یکسان است . بعضى در جواب این اشکال گفته اند: در حقیقت منظور از (( رحمت (( احسان است ، و چون احسان مذکر است ، لفظ (( قریب (( را نیز مذکر آورد. بعضى دیگر گفته اند: (( قریب (( بر وزن فعیل و به معناى مفعول است و در فعیل به معناى مفعول ، مذکر و مؤ نث یکسان است ، همچنانکه در آیه (( 17(( سوره (( شورى (( نیز فرموده : (( لعل الساعه قریب (( .
وَ هُوَ الَّذِى یُرْسِلُ الرِّیَحَ بُشرَا بَینَ یَدَى رَحْمَتِهِ ...
در این آیه ربوبیت خدا را از جهت عود بیان مى کند، همچنانکه آیه (( ان ربکم الله (( از جهت بدء بیان مى نمود.
کلمه (( بشرا(( در اصل (( بشر(( - به دو ضمه - جمع (( بشیر(( است ، مانند (( نذر(( جمع (( نذیر(( . و منظور از (( رحمت (( در اینجا باران است . (( و بین یدى رحمته (( به معناى (( قبل از فرود آمدن باران (( است ، و در این تعبیر استعاره تخییلیه به کار رفته ، به این معنا که باران را به انسانى تشبیه کرده که خانواده و دوستانش انتظار آمدنش را دارند، و جلوتر از او کسى است که آمدن او را بشارت مى دهد.
(( حتى اذا اقلت سحابا ثقالا سقناه لبلد میت ...(( - (( اقلال (( به معناى حمل کردن ، و (( سحاب (( و (( سحابه (( به معناى ابر است ،



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 199
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست