responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 7  صفحه : 458
وَ ذَرُوا ظهِرَ الاثْمِ وَ بَاطِنَهُ ...
این آیه گر چه به حسب مضمون مطلق است ، و از جمیع گناهان ظاهرى و باطنى نهى مى کند ولى از سیاق آیات قبل و بعد از آن استفاده مى شود که این آیه تهمید و زمینه چینى است براى نهیى که بعدا در جمله (( و لا تاکلوا )) مى آید و لازمه آن این است که خوردن از گوشت حیوانى که اسم خدا بر آن برده نشده حرام و از مصادیق اثم باشد، تا این جمله مربوط به جمله (( و ذروا ظاهر الاثم و باطنه )) شود، پس این خوردن ، (( اثم ظاهر )) یا (( اثم باطن )) هر دو میتواند باشد، ولى از تاءکید بلیغى که در جمله (( و انه لفسق )) است به دست مى آید که خوردن چنین گوشتى جزو گناهان باطنى است ، وگرنه هیچ احتیاجى به چنین تاءکید اکیدى نبود.
مراد از گناه ظاهرى در: ذروا ظاهر الاءثم و باطنه )) واقوال مفسرین در این باره .
از این بیان معلوم شد که مراد از (( گناه ظاهرى )) آن گناهى است که شومى عاقبت و زشتى اثرش بر کسى پوشیده نیست ، مانند شرک ، آشوبگرى و ظلم ، و مراد از (( گناه باطنى )) آن گناهى است که زشتیش ‌ همه کس فهم نیست ، مانند خوردن میته ، خون و گوشت خوک ، این قسم از گناه با تعلیم خدایى شناخته مى شود و عقل نیز گاهى آنرا درک مى کند.
این معنایى که ما براى گناه ظاهرى و باطنى کردیم معنایى است که ظاهر سیاق آنرا افاده مى کند، بعضى از مفسرین معانى دیگرى براى آن کرده اند، از آن جمله گفته اند: ظاهر بودن گناه و باطن بودن آن به معناى علنى بودن و پنهانى بودن آن است . و نیز گفته اند: مقصود از گناه ظاهرى گناهانى است که از جوارح سرمیزند، و گناه باطنى گناهان قلبى و درونى است . و نیز گفته اند: گناه ظاهرى به معناى زنا و گناه باطنى روابط پنهانى نامشروع است . بعضى دیگر گفته اند: گناه ظاهرى ازدواج با زن پدر و گناه باطنى به معناى زنا است . و نیز گفته اند: گناه ظاهرى آن زنایى است که علنى انجام گیرد، و گناه باطنى زنایى است که در نهان انجام شود، چون مردم جاهلیت بین این دو قسم زنا فرق مى گذاشتند، و مى گفتند زنا در صورتى که در نهان انجام شود گناه نیست ، وقتى گناه است که علنا ارتکاب شود.
این بود اقوال مفسرین در معناى گناه ظاهرى و باطنى ، و همانطورى که ملاحظه مى کنید هیچکدام این اقوال با سیاق آیه سازگار نیست و دلیلى هم که اقتضا کند آیه را بر خلاف ظاهرش حمل کنیم در کار نیست .


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 7  صفحه : 458
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست