نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 537
داشته باشند، و فرضا به همان برابر دارايى ديگرى
هم به آن اضافه شود و بخواهند همه آنها را براى بر طرف كردن عذاب روز قيامت بدهند،
كسى نيست كه اين معاوضه را از آنان قبول كند و عذابى بسيار دردناك دارند، بسيار
مىكوشند و مىخواهند از آتش كه همان عذاب اليم و دردناك است خارج شوند و ليكن
خارج شدنى نيستند، براى اينكه عذاب نامبرده خالد و مقيم است، تا ابد از آن جدا
نمىشود.
[عذاب،
لازمه بشر و اصل در سرنوشت او است، و فطرت تالم از آتش در انسان هميشگى است]
در آيه مورد
بحث اشارهاى است اولا به اينكه عذاب چيزى است كه لازمه بشر و اصل در سرنوشت و
نزديك به او است، و تنها عاملى كه مىتواند آن را از انسان دور بسازد و بر گرداند
ايمان و تقوا است، هم چنان كه آيه زير نيز به اين معنا اشاره نموده و مىفرمايد:(وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها كانَ عَلى رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا ثُمَّ
نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيها جِثِيًّا)[1]، و نيز آيه زير كه
مىفرمايد:(إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا
وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ)[2] و ثانيا به
اينكه فطرت اصلى انسانيت نسبت به تالم از آتش هرگز در انسانها از كار نمىافتد، و
روزى نخواهد رسيد كه انسانى داراى چنين فطرتى نباشد، يعنى در آتش بيفتد و ناراحت
نشود، و در آتش بودن و از آتش در آمدن برايش فرق نكند، و به منظور بيرون آمدن از
آتش تلاشى نكند.
(وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما ...) حرف
واو در اول آيه شريفه به اصطلاح استينافى است، يعنى مىرساند كه مجددا كلام
جديد و تازهاى آغاز مىشود و اين كلام در مقام تفصيل يعنى احكام هر موضوعى را جدا
جدا ذكر كردن است، و حرف واو خاصيت حرف اما را دارد، كانه فرمود اما مرد و
زن دزد را چنين كنيد، و اما توبهكاران ايشان را چنان و به همين جهت حرف
فاء بر سر خبر يعنى جمله(فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما) در آمده
براى اينكه بطورى كه گفتهاند در معناى جواب براى كلمه اما است[3]
[وجه اينكه
در (السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما)
ايدى به صورت جمع آمده است]
و اما اينكه
كلمه يد- دست را به صيغه جمع ايدى آورده با اينكه هر
انسانى
[1] واحدى از شما انسانها نيست مگر آنكه به آتش وارد و نزديك
مىشود، اين سرنوشتى است حتمى از ناحيه پروردگارت براى كل بشر، بعد از آنكه همه به
آتش نزديك شدند آن گاه افراد با تقوا را نجات مىدهيم و ظالمان را در آنجا به حال
خود وا مىگذاريم در حالى كه از در التماس روى به زانو نشسته باشند.
سوره مريم، آيه 72 .
[2] محققا جنس بشر در زيانكارى است، تنها كسانى از اين خطر رهايى
مىيابند كه ايمان آورده و اعمال صالح كنند. سوره عصر، آيه 2- 3