responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 4  صفحه : 671
(و شاید دلیلش این باشد که خریدن ، قبول عمل بایع است ، و پذیرفتن صیغه ایجابى او است ، که مى گوید، بعتک کذا، و یا شریتک کذا من فلان متاع را به تو فروختم ، و خریدار مى گوید قبول کردم ، و باب افتعال هم براى قبول فعل ساخته شده ، پس اشتراء به معناى قبول شراء، و یا بگو قبول بیع است ، که به تعبیرى دیگر آن را خریدن مى خوانیم ) پس مراد از این که فرمود: ((یشرون الحیوه الدنیا بالاخرة ))، این است که زندگى دنیایى خود را مى فروشند، در عوض آخرت را مى گیرند.

سرانجام رزمنده مؤ من ، یا شهادت است یا پیروزى ...
در آغاز این آیه شریفه حرف (فا) آمده تا مضمون آیه را تفریع بر ما قبل کند، و بفهماند مابعد آن نتیجه ماقبل آن است ، در ما قبل ، مسلمانان را به سوى جهاد تحریک مى کرد، و کسانى که از آن کراهت داشته براى بیرون رفتن به سوى جهاد امروز و فردا مى کردند مذمت مى کرد، و در این آیه مجددا مردم را براى تحریک براى قتال در راه خدا هشدار مى دهد، که همه آنها مؤ منند، و با اسلام خود و تسلیم شدنشان در برابر خداى تعالى آخرت را با زندگى دنیا خریده اند، همچنان که در جاى دیگر همین معنا را تذکر داده ، مى فرماید: ((ان الله اشترى من المؤ منین انفسهم و اموالهم ، بان لهم الجنة ))، آنگاه به فایده قتال البته قتال به وجه حسن که به هر حال اجرى عظیم است تصریح نموده ، مى فرماید: ((و من یقاتل فى سبیل الله ...)) با این کلام خود بیان کرد که امر رزمنده در راه خدا منتهى به یکى از دو سرانجام محمود و پسندیده مى شود، یا منتهى به این مى شود که در راه خدا کشته شود، و یا به این که بر دشمن خدا غلبه پیدا کند، و او به هر حال اجرى عظیم خواهد داشت ، و اگر شق سوم سرنوشت جنگ که عبارت از فرار کردن که نه کشتن است و نه کشته شدن را ذکر نکرد، براى این بود که اشاره کند به این که رزمنده در راه خدا فرار نمى کند.
و اگر از میان دو سرنوشت محتمل ، اول سرنوشت کشته شدن را نام برد، و بعدا سرنوشت غلبه را، براى این بود که ثواب کشته شدن بیشتر، و پایدارتر است ، چون رزمنده غالب و کسى که دشمن خدا را شکست مى دهد، هر چند که اجر عظیم برایش نوشته شده ، الا این که این اجر عظیم در خطر حبط شدن قرار دارد، چون وقتى آدمى بر دشمن خود پیروز شد ممکن است (غرور ناشى از پیروزى و هوسهاى ناشى از نداشتن دلواپسى به گناه وادارش ساخته ) در اثر ارتکاب گناه آن اجر عظیمى را که داشت از دست بدهد، چون بعضى از کارها هست که اجر اعمال صالحه را حبط مى کند، یعنى خنثى مى سازد، به خلاف کشته شدن در راه خدا،


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 4  صفحه : 671
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست