responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 562
و دیگر تکرار نمى شود. و همچنین تفسیر دیگرى که بعضى کرده و گفته اند: تا رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) زنده بود شب قدر در هر سال تکرار مى شد، و بعد از رحلت آن جناب خدا شب قدر را هم از بین برد. و نیز سخن آن مفسر دیگر که گفته : شب قدر تنها یک شب معین در تمام سال است نه در ماه رمضان . و نیز سخن آن مفسر دیگر که گفته : شب قدر شبى است در تمام سال ، ولى در هر سال یک شب نامعلومى است ، در سال بعثت در ماه رمضان بوده در سال هاى دیگر در ماههاى دیگر، مثلا شعبان یا ذى القعده واقع مى شود، هیچ یک از این اقوال درست نیست .
بعضى دیگر گفته اند: کلمه ((قدر)) به معناى منزلت است ، و اگر شب نزول قرآن را شب قدر خوانده به خاطر اهتمامى بوده که به مقام و منزلت آن شب داشته ، و یا عنایتى که به عبادت متعبدین در آن شب داشته .
بعضى دیگر گفته اند: کلمه ((قدر)) به معناى ضیق و تنگى است ، و شب قدر را بدان جهت قدر خوانده اند که زمین با نزول ملائکه تنگ مى گردد. و این دو وجه به طورى که ملاحظه مى کنید چنگى به دل نمى زند.
پس حاصل آیات مورد بحث به طورى که ملاحظه کردید این شد که شب قدر بعینه یکى از شبهاى ماه مبارک رمضان از هر سال است ، و در هر سال در آن شب همه امور احکام مى شود، البته منظورمان ((احکام )) از جهت اندازه گیرى است ، خواهید گفت پس هیچ امرى از آن صورت که در شب قدر تقدیر شده باشد در جاى خودش با هیچ عاملى دگرگون نمى شود؟ در پاسخ مى گوییم : نه ، هیچ منافاتى ندارد که در شب قدر مقدر بشود ولى در ظرف تحققش طورى دیگر محقق شود، چون کیفیت موجود شدن مقدر، امرى است ، و دگرگونى در تقدیر، امرى دیگر است همچنان که هیچ منافاتى ندارد که حوادث در لوح محفوظ معین شده باشد، ولى مشیت الهى آن را تغییر دهد، همچنان که در قرآن کریم آمده : ((یمحوا اللّه ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب )).



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 562
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست