responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 554
بعضى گفته اند: زبانیه در کلام عرب به معناى پلیس است ، و امر در آیه تعجیزى است ، مى خواهد با این امر به شدت اخذ اشاره کرده باشد، و معنایش این است که باید این کسى که از نماز نهى مى کند جمع خود را صدا بزند، تا او را از دست ما نجات دهند، و ما به زودى پلیس هاى موکل بر آتش را که فرشتگانى خشن و پر نیرو هستند صدا مى زنیم ، آن وقت است که نصرت هیچ ناصرى سودى به حال او نخواهد داشت .
َکلا لا تُطِعْهُ وَ اسجُدْ وَ اقْترِب

در این آیه ردع قبلى تکرار شده ، تا در آن تاءکید شده باشد، و معناى جمله ((لا تطعه )) این است که : تو اى پیامبر او را در نهیش از نماز اطاعت مکن ، و این خود قرینه اى است بر اینکه مراد از جمله و ((اسجد)) سجده کردن در نماز است ، و چه بسا نمازى که رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) در آن ایام مى خوانده مرکب از همین دو عنوان یعنى سجده و تسبیح بوده .
ولى بعضى از مفسرین گفته اند: منظور از این سجده کردن ، نماز خواندن نیست بلکه سجده اى است که بعد از خواندن این سوره و سه سوره دیگر قرآن واجب است ، و به آن چهار سوره ، ((عزائم چهارگانه )) مى گویند، و کلمه ((اقترب )) امر از مصدر اقتراب است ، که به معناى تقرب به خداى تعالى است .
و بعضى گفته اند: نزدیک شدن به ثواب خداى تعالى است .
بحث روائى
روایاتى در باره ماجراى نزول نخستین وحى بر پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم :((اقرء باسمربک ...))
بحث روایتى
در الدر المنثور است که عبد الرزاق ، احمد، عبد ابن حمید، بخارى ، مسلم ، ابن جریر، ابن انبارى - در کتاب مصاحف - ابن مردویه و بیهقى ، از طریق ابن شهاب از عروه بن زبیر از عایشه ام المؤ منین روایت کرده اند که گفت : اولین روزنه اى که از وحى به روى رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) باز شد، این بود که در عالم رویا در خواب چیزهایى مى دید که چون صبح روشن در خارج واقع مى شد.



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 554
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست