responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 553
((الم یعلم بان اللّه یرى )) - مراد از این ((علم ))، آگهى بر طریق استلزام است ، چون لازمه اعتقاد به اینکه خدا خالق هر چیزى است این اعتقاد است که خدا به هر چیزى عالم است ، هر چند صاحب اعتقاد اولى از این اعتقاد دیگرش غافل باشد، و آن کسى که از نماز نهى مى کرد از وثنى مذهبان و مشرک بوده ، و وثنى مذهبان اعتراف دارند به اینکه خالق هر چیزى خدا است ، و همچنین خدا را از هر نقصى منزه مى دارند، پس باید معتقد باشند که خدا جاهل نیست ، و از هیچ عملى عاجز نیست ، و همچنین هیچ صفت نقص ندارد، هر چند که خود از این اعتقادشان غافل باشند.
    تهدید آنکه مانع نمازگزاردن پیامبر (صلى الله علیه و آله ) مى شده
َکلا لَئن لَّمْ یَنتَهِ لَنَسفَعَا بِالنَّاصِیَةِ نَاصِیَةٍ کَذِبَةٍ خَاطِئَةٍ

در مجمع البیان مى گوید: کلمه ((سفع )) به معناى جذب شدید است ، وقتى گفته مى شود: ((شفعت الشى ء)) معنایش این است که : من آن چیز را به شدت جذب کردم و گرفتم .
و در این آیه ((ناصیه )) (موى جلو پیشانى ) را به صفت ((کاذبه )) و ((خاطئه )) توصیف کرده ، با اینکه این دو صفت ، صفت صاحب پیشانى است ، و این طور نسبت دادن از باب مجاز است .
و در این کلام ردعى شدید و تهدیدى بالغ است ، و مى فرماید: مساءله آنطور نیست که او پنداشته و خواسته است ، و یا او نمى تواند چنین کند، سوگند مى خورم که اگر دست از این بازداریش از نماز بر ندارد، و منصرف نگشته همچنان بنده ما را از نماز نهى کند، به طور مسلم ناصیه او را به شدت خواهیم گرفت ، و به وضعى ذلت بار او را به سوى عذاب جذب مى کنیم ، آرى ناصیه اى را که صاحبش کاذب است و به خطا سخن مى گوید و عمل مى کند، به شدت جذب خواهیم کرد.
فَلْیَدْعُ نَادِیَهُ سنَدْعُ الزَّبَانِیَةَ

کلمه ((نادى )) به معناى مجلس است ، و گویا مراد از مجلس ، اهل مجلس باشد، مى فرماید: وقتى او را گرفتیم اهل مجلس خود را به کمک بخواند.
ولى بعضى گفته اند: اصلا کلمه نادى به معناى جلیس (همنشین ) است ، و کلمه زبانیه به معناى فرشتگان موکل بر آتش است .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 553
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست