responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 467
و در او تغییر حالت پدید نمى آورد، و اگر ثروتمند شد طغیان نمى کند و اگر فقیر شد کفران نمى ورزد، و سوره مورد بحث به شهادت سیاق آیاتش در مکه نازل شده .
وَ الْفَجْرِ وَ لَیَالٍ عَشرٍ وَ الشفْع وَ الْوَتْرِ وَ الَّیْلِ إِذَا یَسرِ هَلْ فى ذَلِک قَسمٌ لِّذِى حِجْرٍ

((فجر)) به معناى صبح ، و ((شفع )) به معناى جفت است .
راغب مى گوید: شفع به معناى ضمیمه کردن چیزى به مثل آن است ، و به این دو مثل هم شفع مى گویند.
و در جمله ((و اللیل اذا یسر)) کلمه ((یسر)) مضارع از مصدر ((سرى )) است ، که به معناى رفتن شب ، و پشت کردن آن است ، و کلمه ((حجر)) به معناى عقل است ، پس در این آیه به صبح ، و شبهاى دهگانه و شفع و وتر و شب ، وقتى پشت مى کند، سوگند یاد شده .
وجوه مختلف درباره مراد از ((فجر))، ((لیال عشر)) و ((شفع و وتر)) که بدآنهاسوگند یاد شده است
و چه بسا بتوان ادعا کرد که ظاهر سوگند به ((فجر)) قسم به همه صبح ها باشد، و بعید هم نیست که منظور از آن تنها صبح روز عید قربان دهم ذى الحجه باشد.
و بعضى گفته اند: مراد صبح ذى الحجه است . بعضى دیگر گفته اند: صبح محرم ، یعنى اول سال قمرى است . و بعضى گفته اند: صبح روز جمعه است بعضى دیگر گفنه اند: فجر شب مزدلفه است . و بعضى مراد از آن را نماز صبح دانسته اند. بعضى منظور از آن را همه روز یعنى از صبح تا شام دانسته اند و بعضى گفته اند: منظور شکافته شدن و جوشیدن چشمه سارها از لاى سنگها است ، و از این قبیل سخنان که هیچ مدرکى بر آن دلالت ندارد زیاد گفته اند.
((و لیال عشر)) - چه بسا مراد از آن از اول تا دهم ذى الحجه باشد، و اگر کلمه ((لیال )) را نکره آورده خواسته است به عظمت آن اشاره کند، نه اینکه عمومیت آن را برساند.
بعضى گفته اند: منظور دهه آخر ماه رمضان است . یکى دیگر گفته : دهه اول رمضان است . سومى گفته دهه اول محرم است چهارمى گفته : اگر مراد از فجر نماز صبح باشد مراد از شبهاى دهگانه هم عبادت در آنها است .
((و الشفع و الوتر)) - این جمله با روز ترویه - هشتم ذى الحجه - و روز عرفه قابل انطباق هست ، مخصوصا این تطبیق در صورتى که مراد از فجر و لیالى دهگانه فجر ذى الحجه و شبهاى دهه اول آن باشد مناسب تر است .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 467
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست