responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 122
و گفتار در این بحث از نظر عقل همان گفتارى است که در مساءله سعادت و نحوست ایام گذشت ، در اینجا نیز راهى براى اقامه برهان بر هیچ طرف نداریم ، نه مى توانیم با برهان ، سعادت خورشید و مشترى و قرآن سعدین را اثبات کنیم ، و نه نحوست مریخ و قران نحسین و قمر در عقرب را، (و نه نفى اینها را).
بله منجمین قدیم هند معتقد بودند که حوادث زمین ارتباطى با اوضاع سماوى دارند، و به طور مطلق چه ثوابت آسمان و چه سیاراتش در وضع زمین اثر دارند. و بعضى دیگر از منجمین غیر هند این ارتباط را تنها میان اوضاع سیارات هفتگانه آن روز و حوادث زمین قائل بودند، نه ثوابت ، و آنگاه براى اوضاع مختلف آنها آثارى شمرده اند که به آنها احکام نجوم مى گویند، که هر یک از آن اوضاع پیش آید مى گویند به زودى در زمین چنین و چنان مى شود.
اقوال منجمین درباره ارتباط کواکب با حوادث زمینى
و همین منجمین درباره خود ستارگان اختلاف کرده اند: بعضى گفته اند:اجرام موجوداتى هستند داراى نفوسى زنده ، و داراى اراده ، و کارهایى مى کنند به عنوان یک علّت فاعلى مى کنند. و بعضى دیگر گفته اند: اجرامى هستند بدون نفس ، ولى در عین حال هر اثرى که از خود بروز مى دهند عنوان یک علّت فاعلى بروز مى دهند. بعضى دیگر گفته اند:علت فاعلى آثار خود نیستند، بلکه زمینه فراهم ساز فعل خدایند و فاعل حوادث خداى تعالى است . جمعى دیگر گفته اند: کواکب و اوضاع آن صرفا علامتهایى هستند براى حوادث ، و اما خود آنها هیچ کاره اند، و حوادث نه فعل آنها است و نه آنها زمینه چین فعل خدا در آن حوادثند. بعضى هم گفته اند: اصلا هیچ ارتباطى میان اوضاع کواکب و حوادث زمینى نیست ، حتى آن اوضاع علامت حدوث آن حوادث هم نیستند، بلکه عادت خدا بر این جارى شده که فلان حادثه زمینى را مقارن با فلان وضع آسمانى پدید آورد.
و هیچ یک از این احکام که گفته شد دائمى و عمومى نیست ، و چنان نیست که در هنگام پدید آمدن فلان وضع آسمانى بتوان حکم قطعى کرد به این که فلان حادثه زمینى حادث مى شود، گاهى این پیشگوییها درست در مى آید، و گاهى هم دروغ مى شود، و لیکن داستان هاى عجیب و حکایات غریبى که از است خراجات این طائفه به ما رسیده ، این معنا را مسلم مى کند که چنان هم نیست که میان اوضاع آسمانى و حوادث زمینى هیچ رابطه اى نباشد، بلکه رابطه جزئى هست ، اما همان طور که گفتیم رابطه جزئى ، نه رابطه صد در صد، و اتفاقا در روایاتى هم که از ائمه معصومین (علیهم السلام ) درباب آمده ، این مقدار تصدیق شده است .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 122
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست