responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 15  صفحه : 40
((فاسلک )) کنیم .
لیکن این اشکال وارد نیست ، براى اینکه کلمه ((من کل )) در تقدیر، حال از ((زوجین )) و در نتیجه رتبه متاءخر از آن است ، همچنان که ما نیز متاءخر در تقدیر گرفتیم و وقتى متاءخر شد در نتیجه ((اهلک )) عطف به زوجین مى شود، بدون اینکه دوباره ((من کل )) بر سر آن درآید.
و مراد از ((اهل )) خاصه و خانواده است ، و از ظاهر کلام برمى آید که مراد از آن هم خانواده او و هم مؤ منین به اویند، چون در سوره هود گروندگان و مؤ منین به او را با خانواده او ذکر کرده و در اینجا همه را با کلمه ((اهل )) تعبیر آورده . پس معلوم مى شود در اینجا همه آنهایى که با نوح به کشتى درآمدند اهل آن جناب به حساب آمده اند.
و مراد از ((من سبق علیه القول منهم ))، همسر او و پسر او است ، چون نوح از این جمله همان را فهمیده بود، و این دو تن کافر بودند و فرزندش از سوار شدن بر کشتى امتناع ورزید، و با اینکه به کوه پناهنده شد غرق گشته ، قضاى حتمى درباره اش جریان یافت .
وَ لا تخَطِبْنى فى الَّذِینَ ظلَمُوا إِنهُم مُّغْرَقُونَ
در این جمله نوح (علیه السلام ) را نهى مى کند از سخن گفتن با خدا. و این کنایه است از نهى شدید از وساطت و شفاعت ، چون مخاطبه را معلق بر ((الّذین ظلموا)) کرده ، و نهى را هم تعلیل کرده به اینکه ((انهم مغرقون )) پس کانه فرموده : من تو را نهى مى کنم از اینکه با من درباره این کفار حرفى بزنى ، تا چه رسد به اینکه وساطت کنى ، چون غضب من شامل آنان شده ، شمولى که هیچ چیز آن را دفع نمى کند.
فَإِذَا استَوَیْت أَنت وَ مَن مَّعَک عَلى الْفُلْکِ فَقُلِ...وَ أَنت خَیرُ الْمُنزِلِینَ
خداى تعالى به نوح تعلیم مى دهد که بعد از جاى گرفتن در کشتى خدا را بر این نعمت که از قوم ظالمان نجاتش داد حمد گوید. و این خود بیانى است بعد از بیان قبلى ، براى هلاکت کفار، چون خبر مى دهد از اینکه حتما آنان غرق مى شوند و تو نجات پیدا مى کنى ، و نیز تعلیم مى دهد که از خدا در خواست کند تا از طوفان نجاتش داده ، در زمین فرودش آورد، فرود آوردنى مبارک و داراى خیرى بسیار و ثابت ، چون او بهترین منزل دهندگان است .
و از همین که او را ماءمور کرده تا حمد و ستایشش کند، و صفات جمیلش ‌ را بر شمارد، بر مى آید که نوح از بندگان مخلص خدا بوده ، چون خدا منزه است از اینکه به غیر مخلصین چنین دستورى دهد، و منزه است از توصیفى که غیر مخلصین براى او مى کنند،


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 15  صفحه : 40
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست