responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 15  صفحه : 339
نمى افتد.
و مراد بندگان رحمان ، از اینکه در دعاى خود در خواست مى کنند به اینکه همسران و ذریه هایشان قره عین ایشان باشد، این است که : موفق به طاعت خدا و اجتناب از معصیت او شوند و در نتیجه از عمل صالح آنان ، چشم ایشان روشن گردد. و این دعا مى رساند که بندگان رحمان غیر از این ، دیگر حاجتى ندارند. و نیز مى رساند که بندگان رحمان اهل حقند و پیروى هواى نفس نمى کنند، (زیرا هر همسر و هر ذریه اى را دوست نمى دارند، بلکه آن همسر و ذریه را دوست مى دارند که بنده خدا باشند)
معناى اینکه ایشان از خداوند مى خواهند: ((ما را براى متقین امام قرار بده ))
((و اجعلنا للمتقین اماما)) - یعنى ما را توفیق ده تا در راه انجام خیرات و به دست آوردن رحمتت از یکدیگر سبقت گیریم ، در نتیجه دیگران که دوستدار تقوایند از ما بیاموزند و ما را پیروى کنند، همچنان که قرآن کریم درباره ایشان فرموده : ((فاستبقوا الخیرات )) و نیز فرموده : ((سابقوا الى مغفرة من ربکم و جنة )) و نیز فرموده : ((و السابقون السابقون اولئک المقربون ))
و گویا مراد از دعاى مورد بحث ، این است که : بندگان رحمان همه در صف واحدى باشند، مقدم بر صف سایر متقین . و به همین جهت کلمه ((امام )) را مفرد آورد و نفرمود: ((و اجعلنا للمتقین ائمه ))
بعضى از مفسرین گفته اند: مفرد آوردن کلمه مذکور از این جهت بوده که این کلمه هم در یک نفر و هم در جمع ، مفرد مى آید. بعضى دیگر گفته اند: امام در اینجا، جمع ((آم )) به معناى قاصد است ، همچنان که کلمه ((صیام )) جمع صائم مى آید و معناى آیه این است که : خدایا ما را قاصدین متقین قرار ده تا همواره ایشان را قصد کنیم ، و به ایشان اقتدا نماییم ، همچنان که اهل بیت (علیهم السلام ) آیه را ((و اجعل لنا من المتقین اماما)) قرائت کرده اند.
أُولَئک یجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صبرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فِیهَا تحِیَّةً وَ سلَماً خَلِدِینَ فِیهَا حَسنَت مُستَقَرًّا وَ مُقَاماً
کلمه ((غرفه )) به طورى که گفته اند به معناى بنایى است ک ه بالاى بناى دیگر واقع


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 15  صفحه : 339
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست