responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 11  صفحه : 342
و قرآن در باره اش مى فرماید: ((و لقد اصطفیناه فى الدنیا و انه فى الاخرة لمن الصالحین اذ قال له ربه اسلم قال اسلمت لرب العالمین )) و این اسلامى که یوسف درخواست کرد بالاترین درجات اسلام ، و عالى ترین مراتب آنست ، و آن عبارتست از تسلیم محض بودن براى خداى سبحان به اینکه بنده براى خود و براى آثار وجودى خود هیچ استقلالى نبیند و در نتیجه هیچ چیز - چه خودش و چه صفات و اعمالش - او را از پروردگارش مشغول نسازد، و این معنا وقتى به خدا نسبت داده شود (و عرض شود که خدایا تو مرا مسلم قرار ده ) معنایش این است که خداوند بنده اش را خالص براى خود قرار دهد.
از آنچه گذشت معلوم شد که معناى درخواست (مرا مسلم بمیران ) این است که خدایا اخلاص و اسلام مرا مادامى که زنده ام برایم باقى بدار. و به عبارت دیگر این است که تا زنده است مسلم زندگى کند، تا در نتیجه دم مرگ هم مسلم بمیرد، و این کنایه است از اینکه خداوند او را تا دم مرگ بر اسلام پایدار بدارد، نه اینکه معنایش این باشد که دم مرگ مسلم باشم ، هر چند در زندگى مسلم نبودم ، و نه اینکه درخواست مرگ باشد و معنایش ‌ این باشد خدایا الان که داراى اسلامم مرا بمیران .
بنابراین ، فساد آن تفسیرى که از عده اى از قدماى مفسرین نقل شده بخوبى روشن مى شود، و آن تفسیر این است که گفته اند: جمله ((توفنى مسلما)) دعاى یوسف است که از خداى سبحان طلب مرگ کرده . و حتى بعضى از ایشان اضافه کرده اند که احدى از انبیاء تمنا و درخواست مرگ نکرده مگر یوسف (علیه السّلام ).
    ذَلِک مِنْ أَنبَاءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْک وَ مَا کُنت لَدَیهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَ هُمْ یمْکُرُونَ
کلمه ((ذلک )) اشاره است به داستان یوسف (علیه السّلام )، و خطاب در آن خطاب به رسول خدا (صلى اللّه اعلیه و آله و سلم ) است و ضمیر جمعى که در ((لدیهم )) و غیر آن است به برادران یوسف برمى گردد، و کلمه ((اجماع )) به معناى عزم و تصمیم است .
جمله ((و ما کنت لدیهم ...))، حال است از ضمیر خطاب در ((الیک ))، و جمله ((نوحیه الیک و ما کنت ...))، بیان است براى جمله ((ذلک من انباء الغیب )) و معنایش این است که داستان یوسف از اخبار غیب است ،


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 11  صفحه : 342
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست