نام کتاب : احمد موعود انجيل نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 87
مطامع زودگذر زندگى شد در اين صورت، نه تنها علم براى او وسيله سعادت نخواهد بود، بلكه از علم به عنوان حربه برنده در هموار ساختن راه اشباع نادرست غرايز و توسعه گناه و اشاعه فساد، استفاده خواهد شد.
قرآن و مسأله آزادى انسان
مسأله جبر و اختيار از جمله مسائل ديرينه اى است كه در فلسفه يونان باستان مطرح بوده و در فلسفه اسلامى و علم كلام، درباره آن به طور مشروح بحث شده است و گروهى در حلّ آن، رساله هاى جداگانه اى نوشته اند[1] و هم اكنون در فلسفه شرق و غرب، موقعيت خود را كاملاً حفظ نموده و هر كدام از دريچه اى به آن مى نگرند.
فلاسفه غرب، مسأله جبر و اختيار را از اين نظر مورد مطالعه قرار مى دهند كه آيا انسان در اراده و خواست خودمختار و آزاد است، يا اين كه روى قانون جبر عليت و معلوليت، اراده هر فردى محصول قهرى «محيط زندگى» و «صفات و روحياتى» كه از طريق وراثت به وى رسيده، و نحوه «تربيت و پرورش» اوست و اين عوامل خواه ناخواه، اراده را در انسان به وجود مى آورند. ولى فلاسفه اسلامى اين مسأله را از جهت ارتباط با مشيت و خواست خدا كه همه هستى پرتوى از اراده و خواست اوست نيز مورد بررسى قرار داده اند و در كتاب هاى فلسفى ما، اين دو بحث از هم جداست و هركدام مستقلاً مورد بحث قرار گرفته است.
مـا افعـال انسـان را از نظر ارتبـاط با مشيـت خدا، آن هـم فقـط از نـظر
[1] نگارنده درباره جبر و اختيار دو رساله يكى به زبان عربى به نام لب الأثر و ديگرى به زبان فارسى نوشته است. رساله عربى، خلاصه درس استاد بزرگوار حضرت آية اللّه العظمى امام خمينيقدَّس سرَّه است كه در سال 1331هـ.ش. در قم القا فرموده اند.
نام کتاب : احمد موعود انجيل نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 87